Jump to content

Stokk til Mauser M76?


ChristianMoe

Recommended Posts

Hei!

Har hatt en Mauser M76 6.5x55 liggende å støve i våpenskapet i snart to år. Jeg har lyst til å sette den i stand, og har funnet en pen stokk jeg vil ha på den. MEN; Det finnes ikke noen M76..? Så er dette en skrivefeil i våpenkortet? Mauser M67 finnes jo. Den jeg har er utstyrt med tykt løp/Matchløp. Våpnet har også en "K" inngravert. Sikkert Kongsberg logoen.

 

Vil denne stokken passe? Veit at løpet er for tykt, men det ordner jeg med en dremmel.

 

 

MSS1500.jpg

 

Her er link til siden deres. Ligger en vedlagt monteringsanvisning der også.

 

http://www.atigunstocks.com/AssetsClien ... 00_ins.pdf" target="_blank

 

Om det er ønskelig kan jeg legge inn et bilde av rifla mi.

 

Takker og bukker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er en M67, så er den bygget på en M98-kasse og passer i utgangspunktet i stokken du viser til, MEN du må nok gjøre noen tilpasninger. For det første, M67 har omarbeidet hevarm, så det er mulig du må lage til spor i stokken for å få plass til den - det fremgår ikke tydelig av bildene om den er laget til for det eller ikke. Dessuten, klemmen rundt kammerenden av løpet er beregnet på løpsprofilen på det originale militære M98-løpet, mens M67 har et tungt matchløp. Dette må nok tilpasses, men det skal være en smal sak for en børsemaker å frese ut av klemmen slik at den passer din løpsprofil.

Jeg vil forøvrig tilføye at for meg ser det ut som den stokken gir veldig høy montering av kikkerten. Dette skyldes nok at den er konstruert for drop-in konvertering av M98 med original siktefot, flaggsikring og hevarm, men med den utformingen av bakskjeftet får du dårlig kinnkontakt. Jeg har selv en Steyr Scout, riflen som ATI-stokken etterligner, og har følgende innspill basert på erfaringene med den:

- ATI-stokken har montasjeskinnen høyere plassert i forhold til bakskjeftet en Scout-stokken, dette av grunnene nevnt over.

- Når du har en så lang montasjeskinne krever enhver kikkert høyere montasje enn på mer konvensjonelle løsninger fordi skinnen er strukket ut forbi objektivet, mens andre rifler har løpsavtrapningen foran låskassen slik at objektivet har bedre plass nedover.

- Steyr Scout er bygget på en Steyr SBS-låskasse som har en mye lavere profil enn Mauser 98. På Scouten kommer skinnen i høyde som om låskassen har direkte utfrest Picatinny i toppen (det har den også, det utgjør bakre del av skinnesystemet på Scout)

 

Jeg vil gi deg det rådet at du tenker både to og tre ganger gjennom ergonomien på denne stokken før du bruker penger på den. Jeg har aldri sett ATI-stokken i virkeligheten, men den ser for meg feilproporsjonert ut. Der er utallige andre stokker på markedet som passer M98-kassen, bruk litt tid på å se gjennom noen alternativer før du bestemmer deg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for et bra svar!

Stokken er alt bestillt, så om den ikke passer uten alt for store inngrep, gir jeg den til en kompis med m98.

Har ikke tenkt til å montere "overtreet" så bruker de originale festene :)

 

Jeg skal legge ut bilder av den, og beskrive monteringsprosessen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...