Jump to content

Tikka som langholds rifle ??


Toilethunter

Recommended Posts

Eneste som er så synd er at vi ikke har langhold her i Bergen Og ikke så lett å finne steder hvor man kan drive med slikt :(

 

Tullpreik. Jeg har gonger og skiver med skivestativ, vi må bare mase mer på Jermund. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei Toilethunter!

 

Børsa di samler mer enn godt nok til langholdsskyting. Du kunne heller ikke vært heldigere med valg av kaliber. 6,5x55 må vel være ett av de kaliber som gir mest langholdsegenskaper per krone.

 

20mm på 100m er god samling det. Trenger ikke være noe tettere for å ligge godt innenfor gongen på 750m. Det være seg hvis du bruker samme type mål som brukes på Kongsberg.

 

Streken, Edge og Aircooled her inne er også veldig interessert i langhold. De bor også i Bergensområdet. Jeg ville prøvd å ta kontakt med dem om jeg var deg. Kan jo hende de vet om noen langholdsaktivitet i området.

Link to comment
Share on other sites

Må være en super kombinasjon til langhold!

Nå vet ikke jeg hvor langt du rekker når det gjelder klikk i kikkerten, men skal du skikkelig langt burde du kanskje vurdere en skinne med litt eksta MOA.

 

En meget enkel framgangsmåte for å få litt mer klikk å gå på med denne kombinasjonen, er å shimse mellom basen og ringen i bakre kikkertmontasje(forutsatt at det er en optilock montasje) Den mer forseggjorte varianten er å få dreid ned, eller frest litt av framre ring, og lage tilt i kikkertmontasjen på den måten.

Om holdet virkelig skal strekkes, kan det være en del å tjene på å bruke en mer strømlinjeformet kule i 9-gramsklassen( 139gr Scenar eller 140gr A-max) med en dugelig ladning MRP eller Norma 15 som drivmiddel (forutsatt at du får den presisjonen du ønsker)

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet er det ett ganske aktivt langholdsmiljø i Bergen, send en PM til Jmonsen, så kan det hande han kan peke deg i riktig retning...

 

Ja har jo snakket med han om det da han eier en del utmark hvor vi kan skyte opp til 900,men det går litt tregt i svingene,heheheheh. Som Petter skriver så er jo gongene på plass :D Nå gjenstår det bare å gi gjermund et spark eller to i ræ..... så er vel vi på plass tenker jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Toilethunter!

 

Børsa di samler mer enn godt nok til langholdsskyting. Du kunne heller ikke vært heldigere med valg av kaliber. 6,5x55 må vel være ett av de kaliber som gir mest langholdsegenskaper per krone.

 

20mm på 100m er god samling det. Trenger ikke være noe tettere for å ligge godt innenfor gongen på 750m. Det være seg hvis du bruker samme type mål som brukes på Kongsberg.

 

Streken, Edge og Aircooled her inne er også veldig interessert i langhold. De bor også i Bergensområdet. Jeg ville prøvd å ta kontakt med dem om jeg var deg. Kan jo hende de vet om noen langholdsaktivitet i området.

 

Skal se om jeg ikke kan få tak på de :D men trenger noen læremestere også da jeg ikke har peiling på dette milldot greiene :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...