Jump to content

Sluttstykke til Krag med brukket 'dings'.


73alfa

Recommended Posts

Jeg har en gammel Krag. På sluttstykket til denne er det brukket en 'dings'. Dette er en liten tapp av fjærstål tror jeg. På bildene kan man se resten av den, som sitter klemt fast i et spor i utdrageren.

Spørsmål 1: Hva er funksjonen til denne fraværende dingsen?

Spørsmål 2: Kan jeg skyte med denne slik den er?

Spørsmål 3: Er dette noe som en børsemaker vil kunne reparere for en rimelig penge, eller bør jeg få tak i et nytt sluttstykke? (I så fall, hvor får jeg tak i det?)

 

normal_k1.JPG

 

normal_k2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Denne "dingsen" har til hensikt å holde utdrageren nede, så ikke grepet i rilla på patronen glipper.

 

Dagens utdragere er maskinert av ett stykke - dvs., det er ingen egen slik "dings" på dem, og brekker den, må en ha ny utdrager (ikke hele sluttstykket, heldigvis). Hvorvidt det leveres slike deler, vet jeg ikke - men du kan jo kontakte noen som er gode på deler til alskens mer eller mindre obskure våpen, f. eks. Sønju.

 

Det skulle ikke være noen sikkrehetsrisiko med å skyte med våpenet, men det er mulig du må trykke ned utdrageren i overkant/forkant, hvis hylsene kleber litt i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...