Jump to content

Stiga rifle i 3006, brukbar?


korporal

Recommended Posts

Min far har en STIGA rifle i kal. 3006 som jeg tenkte og bruke som en midlertidig rifle inntill jeg får finansiert en Sako/Tikka med KKC+++.

Men jeg vet fint lite om denne rifla. Det står ikke noen mod. navn, eneste som står er: AB Stigaverken Transås 30-06

Tenkte og sette på en Leupould kikkert som jeg har, og spandere på en demper.

 

Noen som vet noe om rifla og evnt. hva slags kikkertmontasje den trenger?

 

normal_DSC00060.JPG

 

normal_DSC00061.JPG

 

normal_DSC00062.JPG

Link to comment
Share on other sites

Stiga rifle? Som i Stiga som lager snøfreser og rattkjelker?

 

Anner ikke åssen montasje du må ha.

Men ser jo ut som du må til børsemaker og bore inn i framkant og bakkant så du får satt på noen picatinny baser eller skinne.

 

Men fikk selv en gammel HV mauser engang. Og hvis du må smi om hevarmen og bytte sikring og monter baser.

Så begynner summen og komme opp i ei billig rifle.

Jeg ga opp det prosjekte og kjøpte meg ei Howa 1500 Houge rifle til 5k. og har vært veldig fornøyd med den, enseste jeg har gjørt var og polere avtrekket. Ellers ei kjempe rifle.

Hatt min i 6 sesonger nå og ingen problem.

Link to comment
Share on other sites

Klipp:

"Vad gäller stigas vapenproduktion i allmänhet håller jag med föregående talare... Inget att ödsla hälsa, tid och pengar på. Undantaget kanske om man hittar någon av deras kreationer i originalkalibern eller någon av x57-kalibrarna i vettigt skick, vilka möjligtvis kan ha något bruksvärde.

Står det .30-06 eller annat på pipan så skall man springa, inte gå, därifrån."

 

Her kan du lese mer:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=116647&hilit=stiga+vapen

Link to comment
Share on other sites

Har en slik.Ja den er brukbar. men ......Riflen er oppbygt av den store svenske børsemakerbedriften Stiga som en gang rundt 60-70 tallet satte sammen jaktrifler. Ja, satte sammen, da det ble benyttet brukte mekanismer fra Husqvarna m/96. En god mekanisme med lett og fin boltgang. Stiga sine stokker i bøk, ikke noe god å skyte med når kikkert skal benyttes. Må til med en god oppbygning på kolbehalsen. Mangler rekylpute på kolben, men det finner du fort ut av.

Ved montering av kikkert må du gå riktig frem da riflen er skjevt borret fra fabrikk. Den må til børsemaker for borring og montering av ikke baser, men skinne. Jeg gjorde tabben og monterte baser første gang, det holder ikke.Den klipte skruer og tok livet av 3 kikkerter før vi fann ut at den var skjevt borret og at kassen måtte avstives med skinne om dette skulle virke. Løpet er sikkert det samme, med 1:12 riflestigning. Det er ok om du bare husker at maks. for dette løpet er 165 grains kulevekt.

Stiga er brukbar om du tar noen enkle modifiseringer og så stopper der, siden du allerede har den. Men du går ikke hen og kjøper en.

Ser nå i ettertid at den billigriflen jeg hadde hatt i tankene hadde vært billigere i anskaffelse en det Stigaen har kostet. Men bedre?

Skal jeg være ærlig må konklusjonen bli, at lykkeligst hadde jeg vært om jeg ikke hadde noen av de. Da kunne jeg gå rolig hen å anskaffe meg en jeg viste var solid og stabil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...