Jump to content

Fadder ifb trening av Ettersøk?


JanT

Recommended Posts

Søker en fadder ifb med trening av Ettersøk!

Er selv en erfaren jeger men uerfaren når det gjelder ettersøks trening.

 

Hunden er en dame på ca 3,5år blanding av labrador og bokser, men er 99% labrador utsende!

 

Målet er i første omgang å få den godkjent til privat bruk, så får vi se etterhvert hvordan det går!

 

Har gått ca 10 enkle spor med henne , noen på høsten i fjor og noen nå på våren!

 

Så om noen i nærheten av Kvinnherad kunne tenkt seg å vert behjelpelig med litt guiding under veis hadde det vert kjempe kjekt!

Send en pm om de ønskes kontakt!

Link to comment
Share on other sites

Om du seier kvar i landet du held til så er det til hjelp for dei som kan/ vil hjelpe deg.

 

Ja gjorde det, men kom kanskje ikkje så tydeleg fram, Bur i Kvinnherad Nærmere bestemt Husnes kun ein kort båt tur frå Stord!

Link to comment
Share on other sites

Her er en video av eit spor vi gikk i går formiddag, ikkje kjempe langt eller noe særlig vanskelig men var fornøyd.

Kom gjerne med tilbakemeldinger om dere har noen tips å komme med til en amatør!

 

Må bare få takke kvinnherad ettesøkslag for hjelp med å skaffe blod for trening...

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det er vanskelig å bedømme så mykje ut fra den videosnutten. Men det virkar som du har eit høgt tempo, noko som du må jobbe med. Eit tips der er å ikkje slippe hunden framover på sporet om farten er høy. Det er no i innleringsfasen du skal få hunden til å gå i passe tempo.

 

Den løkka som du har slått rundt bakparten på hunden er ein uting som eg trudde ikkje vart brukt lenger. Hunden venner seg til ei slik løkke og drar like hardt i lina som uten. Til samanlikning så har me pigghalsbanda som var veldig populære før. Hundane som hadde dei drog like mykje i bandet uansett kva halsband dei gjekk med.

 

Ser ut til at du slipper hunden/ lina på slutten av sporet. På ein sporprøve så er det einsbetydande med takk for i dag.

 

Lykke til med vidare trening :D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg er enig i at det ser ut som det går litt fort.

En annen ting er at du har lagt sporet etter en vei å sti. Det er naturlig at hunden følger stier å vei samt at hvis det er ett turområde så er det lett at sporet blir dratt utover.

Jeg fikk tips om å holde meg borte fra stier å dyretråkk under inntrening av blodspor å det fungerte godt for meg.

Bortsett fra det ser det ut som du er på rett kurs.

Fortsett treninga med mye ros og motivering men stopp litt hvis farten blir for stor da skjønner de fort at de må gå rolig for å få lov til å jobbe videre.

 

Lykke til videre så tar du prøven om ei kort stund.

Link to comment
Share on other sites

Takk for info rike tilbakemeldinger, skal ta alle punktene med meg videre.

 

løkka rundt livet på hunden begynte jeg med da jeg leste en tråd her inne, om en som hadde problem med at hunden var veldig hard i båndet. Der ble det anbefalt å bruke eit halvt halvstikk rundt livet på hunden. Å det var som natt og dag for meg, men skal prøve å holde igjenn om farten er for høg...

 

Her er ein video til frå ettermiddagen:

 

Er nok mange av de samme feilene i denne filmen også, men ingen sti...

 

Når det gjelder å finne en plass uten dyre tråkk så er det ganske vanskelig her i kvinnherad, hjorten går neste på trappa!

 

Følg med i denne tråden på utviklingen og om det blir en godkjent ekvipasje av oss til slutt:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=57&t=53639&p=594809#p594809

Link to comment
Share on other sites

I forhold til hastighet kan det være fornuftig å tenke på et reelt ettersøk. Du skal ha med deg en skytter som både skal se hvor hun/han setter foten og følge med foran hunden for å se etter evt skadd vilt og samtidig kunne skyte det uten at hund/fører utsettes for fare. Da sier det seg selv at du som hundefører ikke kan rase avgårde. Ligger an til nakkeskudd da 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja var med som skytter på eit Ettersøk etter skadeskutt kalv, jeg måtte bokstavlig talt løpe! Det var med en hvit labrador;)

Men fant dyret uten problem, hehe relativt ung og sprek så jeg greide å holde følge!

 

Men eit spørsmål: kan man ikke være skytter selv? Ell må man ha med egen skytter?

Link to comment
Share on other sites

Det er ofte en fordel å ha en hundefører og en skytter, men det er ingenting i veien for å gjøre begge deler selv. Det gjør jeg som regel på jaktettersøk. Sjølv om jegeren er på stedet så skal ikke han/hun være med som min skytter; til det er de ofte for oppjaga pga situasjonen så jeg stoler ikke på dem.

Link to comment
Share on other sites

Sjølv om jegeren er på stedet så skal ikke han/hun være med som min skytter; til det er de ofte for oppjaga pga situasjonen så jeg stoler ikke på dem.

 

 

Er enig med jaktlykke i dette. Den som har skadeskutt vil som regel gjere alt for å få avliva dyret. Men det er ikkje alltid at dei er rasjonelle i handling.

I områder med tette bestander er det ofte ein ser andre dyr når ein går ettersøk, ein overivrig skyttar kan då skyte feil dyr.

I nokre tilfeller har eg hatt med jeger som skyttar. Sjølv om dei får beskjed om ikkje å ha patron i kammeret opplever ein at dei slipper å ta ladegrep når dei skal skyte.

Link to comment
Share on other sites

Mulig noen misforstod meg, men jeg vil heller ikke ha med den som har skadeskutt som skytter under et ettersøk. Nå er det vel så at det foregår forholdsvis mange ettersøk der det ikke er noen som har skadeskutt også, men en oppjaga bilfører som ikke en gang greier å forklare hvor hun/han har vært da viltet ble påkjørt.

 

Det er nok mange situasjoner der det er vel så effektivt å ha med en skytter som å være både hundefører og skytter selv. Skal man fylle begge oppgavene, så må en gå enda saktere for da skal man lese bikkja og følge med ekstra nøye på om det kan ligge et skadd vilt et sted. Oppgavene og utfordringene er mange i dette "gamet". Uansett, det oppfordres til å ha et forholdsvis lavt tempo fra første treningsspor.

Link to comment
Share on other sites

Ja var med som skytter på eit Ettersøk etter skadeskutt kalv, jeg måtte bokstavlig talt løpe! Det var med en hvit labrador;)

Men fant dyret uten problem, hehe relativt ung og sprek så jeg greide å holde følge!

 

Men eit spørsmål: kan man ikke være skytter selv? Ell må man ha med egen skytter?

 

Det er veldig greit å ha med seg skytter og ikke gå med geværet selv. Blir ofte mye trakking inn i busker og kratt, lett å henge seg fast etc... men det er jo smak å behag... :)

 

Er ofte med en bekjent som driver veldig mye med ettersøk, då er jeg stort sett med han som skytter, men har gjerne med en til som kjentman. ( seff om mulig har vi poster,, men desverre ikke alltid la seg gjøre )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...