Jump to content

4-16 forstørrelse på kikkertsikte for mye til jakt generelt?


Froyd

Recommended Posts

Låner tråden og stiller et spm om det er greit. Hvor mange meter er sånn ca 16x? Sett litt på 6-24 men siden den også skal brukes til jakt blir det for mye vil jeg tro med 6x minstezoom. Har 3x nå og det er ikke noe problem med 4x.

 

Har planer om å kanskje skyte litt langhold senere med den, med 22lr.. Hvor stor zooming må jeg ha sånn ca ut til 250-300m? Holder det med 4-16 da?

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde med meg jaktrifla mi i høst på elgjakt (da uten sluttstykke og ammo) så da at jeg hadde ikke problemer med å følge elgen i det hele tatt. eneste minuset er at du ser litt mindre rundt å ikke like lett å se trær som kommer inn i siktebilde før dem er der ;) det er det eneste minuset jeg traff på. ellers var jeg spotter for jaktlaget mitt pga zomen på kikkertsikte mitt :mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

Har planer om å kanskje skyte litt langhold senere med den, med 22lr.. Hvor stor zooming må jeg ha sånn ca ut til 250-300m? Holder det med 4-16 da?

 

Denne feks? http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1550&idkategori=699&kat_name=&prod_name=Sightron%20SII%204-16x42%20MD%20AO&startrow=

 

Enkel, grei, med mil-dot og justerbart objektiv og med en hyggelig pris. Kjøpte denne til salongrifla mi, og det holder lenge til de avstander en skyter med .22 lr.

 

Har en Nikon Monarch 5-20x44 på en .222 Rem, og jeg opplever ingen merkbar forskjell i optikken på de to selv. Nikonen er i utgangspunktet en dyrere kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Virker grei den der. Får høre på tilbakemeldingene til Vortex'en først. Ellers har jeg jo hørt mye godt om Sightron.

 

Frister veeeeldig med 6-24x50 zoom, men tror ikke jeg behøver det til en salong? Blir nok 4-16x50 på meg er jeg redd, selvom 6-24x50 frister litt mere, men tror vel egentlig at 6x på minste zoom blir litt for mye når den skal brukes på en salongrifle?

Link to comment
Share on other sites

har 6-24 på 223en og 24 blir så og si aldri brukt... Maks opp til 20, selv på 500m.

kjøp 4-16 du, spess til salong. Men ville hatt utvendig klikkjustering, for salongen har en sykt krum bane... og innskyting på 50m gjør at du sansynligvis bommer på 100 hvis du ikke har lagt an. Har du avstandsmåler og klikktabell øker du rekkevidden til salongen fra 50 til 150...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...