Jump to content

treff forskjell på forskjellig type ammo.


joakim88

Recommended Posts

har endelig fått rifla å kikkerten i hus, og til torsdag skal den skytes inn. Det jeg lurer på er: hvor stor forskjell er det på treffpunktet når jeg skyter inn med trenings ammo, og deretter går over på jakt ammo? er det snakk om en helt ny innskyting eller er det snakk om marginer ?

 

rifla er en Tikka T3 .308.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på er: hvor stor forskjell er det på treffpunktet når jeg skyter inn med trenings ammo, og deretter går over på jakt ammo? er det snakk om en helt ny innskyting eller er det snakk om marginer ?

Svaret er "ja"

 

Dvs....det er snakk om ny innskyting, eller bare marginer. Man vet ikke før man har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Her må du neste bare teste meg eget våpen og egen ammo.

Noen rifler samler godt og på ganske lik plass med det meste du stapper i den. Andre har meget forskjellig presisjon og treffpunkt med ulike typer.

 

Test dette med anlegg. Det er jo våpenet/patronene og ikke dine egne skyteferdigheter som skal testes i dette tilfellet. Lykke til! :)

 

Ps. Generelt må du regne med noe avvik. Har du et standardkaliber er det normalt slik at treningspatronene går litt høyere enn jaktpatronene. Dette skyldes at treningspatroner normalt er ladet med lettere kuler. Men dette var bare en generell betraktning :)

Link to comment
Share on other sites

kommer ann på hva du legger i stor forskjell... om du skal skyte på en rev som står med bredsia til kan det være snakk om treff eller bom på 100m

 

kan sikkert være opp mot 10 cm forskjell på treffpungt mellom tunge jaktkuler og lette v-max kuler, så ja! ny ammo krever ny innskyting, men når du lærer deg kikkerten din, så trenger du ikke mange skudd og justeringer før du er på samme treffpunkt.

 

lag deg et ark der du noterer ned hvor mange klikk opp/ned du må justere på de ulike typene ammo du bruker, også nuller du kikkerten din etter treningsammo... bare et lite tips...

Link to comment
Share on other sites

kan sikkert være opp mot 10 cm forskjell på treffpungt mellom tunge jaktkuler og lette v-max kuler, så ja! ny ammo krever ny innskyting,

Kan være mer enn det og. På 100m har jeg vært borti en 308w rifle som hadde nesten 30 cm forskjell på 2 typer ammo (lette og tunge kuler).

Link to comment
Share on other sites

da er det vel bare å holde seg til en type trenings ammo og en til jakt da? så jeg er sikker på hva jeg skyter med ;)

har enda ikke avfyrt ett eneste skudd med nye rifla, så gleder meg veldig til å prøve..

 

noen tiltak som anbefales før første skudd fyres av ? (generelt på våpenet )

Link to comment
Share on other sites

da er det vel bare å holde seg til en type trenings ammo og en til jakt da? så jeg er sikker på hva jeg skyter med ;)

Det er opplagt det enklaste! Vær berre klar over at ulike produksjonlottar av same ammo kan gå ulikt, difor er det ein god regel å sjekke lotnummer og kontrollera innskytinga viss du får tak i ammo med anna lotnummer. Kjøp nok til at du har lik ammo heile jakta!

Eit anna knep er å lade sjølv. Brukar du to like tunge kuler og same krutladning er sjansen god for at treffpunktet blir ganske likt. Eg har òg brukt tunge jaktkuler og lettare (ikkje ekstremt lette) treningskuler ladd med same krutladning og fått tilnærma likt treffpunkt. Hugs berre å bruke ladetabellen til den tyngste kula...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...