Jump to content

Barnes kuler i 22-250


PTHammer

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd Barnes 53 gr TSX FB i 22-250?

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1213984708" target="_blank" target="_blank

 

Bestilte en pakke av disse og Norma 4,0 g SP Rådyr.

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1213098946" target="_blank" target="_blank

 

Er det noen som har prøvd noen av disse kulene?

 

Erfaringer?

Fornuftige :wink: ladedata?

 

Alt av tips tas imot :P

Link to comment
Share on other sites

hva skal du bruke de til? Mine erfaringer:

Jeg skjøt noen rådyr med de i 22-250, og var ikke fornøyd med efekten i viltet. Ble for lite skade dersom jeg ikke traff knoken synes jeg, plystretr rett igjennom. Gikk over til trophy bonded. (Vet andre har gode erfaringer).

Fikk aldri den store presisjonen, men ok til rådyr.

alle 50 - 55 grains kuler samlet omtrent likt i min rifle, bortsett fra disse som lå godt til venstre. Kunne altså ikke bytte mellom hjelmantel og Barnes, i min børse.

 

Jeg har solgt den børsa nå, disse erfaringene er noen år tilbake i tid,

Bent

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Norma SP 62 grs. i min 22-250 på rådyr, og jeg kan ikke si annet enn at jeg er storfornøyd med denne kula så langt :D

Har skutt noen rådyr med den, og det ble stort sett knall og fall på alle dyra med så og si ingen kjøttødeleggelse.

Denne kula kan jeg sterkt anbefale på rådyr i 22-250, jeg har i alle fall gode erfaringer med den. :)

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått begge typer hjem, og venter bare på siste utgave av "bibelen" :D

 

Barnes sine ladedata må da være et fint sted å starte:

 

Var og kikka litt der jeg og :smile:

 

Har ikke noen av disse kruttypene i skapet, og teknkte jeg fikk bruke N140 eller N150 i stedet for. (Hva er TAC, forresten?)

 

Ut fra Vihtavuoris tabell, ser jeg at RL 15 har ca samme brennhastighet som N140, så det bør vel gå an å legge seg der i nærheten?

http://www.vihtavuori-lapua.com/pdfs/Bu ... -Chart.pdf" target="_blank"

 

Høres det fornuftig ut med 30 gr N140, som en begynnelse, eller bør jeg gå enda lengre ned?

Eller det samme med N150?

Link to comment
Share on other sites

Helt uvitenskapelig;

 

Startladning i Barnes sine tabeller for RL-15 er 34,5 gr med MAX ladning på 38,0 gr.

 

Hvis man ser i tabellene for .22-250 og "55 gr jacketed bullet" (konvensjonell kule) i Modern Reloading 2nd Edition så finner man:

 

RL-15 - Startladning: 34,0 grains - MAX: 35,3 grains

N-140 - Startladning: 33,5 grains - MAX: 36,5 gains

N-150 - Startladning: 34,4 grains - MAX: 38,1 grains

 

Det ser ut til at iallefall MAX-ladningene i M.R. er mer konservative enn de er i tabellene til Barnes.

 

Dette kan jo da ikke brukes sånn helt uten videre, men det burde peke deg sånn høvelig i riktig retning.

 

Noen som er uenige?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte "gammel"53grs X i 22-250 i noen år på rådyr langs jordene.

 

Klart beste presisjon både i min gamle savage og senere i Dachs sin Sako var 33grs med Norma 202 og 0,5-0,7 friflukt. Alt ladd med Foster BR die sett og med Fed 210M hetter.

 

33 grs 202 er ganske frisk så begynn gjerne på 32grs. Ga ca 1050m/s i rifla mi.

 

TSX gir nok litt mindre trykk. Presisjonen var luftgeværskive svarten på snaut 200m - dvs mer enn bra nok til rådyr på alle normale hold.

 

Norma's sølvpapir blyspiss har jeg lite heldige erfaringer med både i 250'n og 223. I 222 hastighet på 860-880m/s V0 er den ok.

 

Beste kula alt i alt tror jeg faktisk er 60gr Nosler Partition og 50 evnt 55grs Rhino. Den sistnevnte holder sammen og gir skikkelig diameter og inntrengning. 60 Partition er effektiv - kanskje litt for effektiv ved annet en renen lungeskudd om avstandene er kortere enn langt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...