Jump to content

Flate tennhetter


Blaser_308

Recommended Posts

Trenger litt hjelp med ei nøtt. Får flate tennheter med følgende ladning.

 

 

308Win

 

Nosler Competition 155 grain

43,5 grain Rhino 15 (Tilnærmet lik 203B & VV 140, Reloader 15) For de som ikke er kjent med Rhino krutt.

Magtech Tennhette

S&B hylse

COL: 71mm om jeg ikke husker feil, må taes med en klype salt. Men har sette dyp, etter det Nosler anbefaler for kula på siden sin. Mao har godt hold på kula, og en slapp ladning.

Fyllingsgrad ca. +/- 93%

 

 

 

 

Dette er en svak ladning som er kronografert ut i ca 740-760 m/s 3 meter fra munningen, i et kappet Blaser løp på 45 cm med lyddemper. Det er ikke noe indikasjoner på tregt utkast. Hvorfor blir hettene flate :?:

 

For svak ladning? Det er ikke indikasjon på lekkasje av krutt gass nedover hylse kropp. Normalt sotet rund hylsehals.

 

Magtech har bløte hetter. Samt at jeg merker at de går lett inn i S&B hylsa ifht Norma sine. Noen blir dyttet litt ut til de bunner i sluttstykke under avfyring.

 

Skyter noe svake ladninger i min Drilling med Norma hylser. Her går hettene litt tregere inn. Der går Accubonden ut i ca samme hastighet, da en 140 grain kule i 7x57R, med Rhino 17. De tennhetene ser helt normale ut.

Link to comment
Share on other sites

At hettene er blaute, og i tillegg har "god plass" i hettelomma kan vera med på å gjera dei flate. Prøv om du får flate hetter i Norma-hylser der dei går tyngre i hettelomma.

Det kan òg vera at hylsene er pressa for mykje (skuldra sett for langt tilbake) slik at du får for stor head space. Still inn sizedien på nytt om du er i tvil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...