Jump to content

Signalpistol


eppje

Recommended Posts

Et kjapt søk på google avslører at dette er en relativt standard amerikansk sak fra andre verdenskrig eller deromkring og omsettes for mellom 65 og 170 USD på de to anonsene jeg fant. dvs, den til 65 var solgt, men ikke den til 170..

De ser ut til å være laget i sink, og er nokså simple saker. Hvilket kaliber har du? Den ene jeg fant er oppgitt til å være 37mm, mens standard europeisk er kal.4 eller 26mm.

Samme auksjonssted som ba om 170 USD skulle ha 350USD for en Walther kal 4 av samme type som norske forsvaret har brukt siden den gang da, og som her i landet går for rundt 1500 svarte, seige, oljekroner.

 

PT 4.45 betegnelsen skal visstnok bety at den var tildelt PT patruljebåter.

 

Om 37mm signalpatroner selges her i landet vet jeg ikke, isåfall vil jeg tippe verdien rundt en tusenlapp, men det er altså en ukvalifisert gjetning. Lavere om patroner ikke er å oppdrive. En kaliber 4 signalpistol er et godt hjelpemiddel på sjøen, så de har en reell bruksverdi i tillegg til kulhetsfaktoren.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...