Jump to content

Hjelp til å identifisere våpen.


Glimmerman

Recommended Posts

Hei

 

Min frue har fått overta en Krag? etter sin far og lurer veldig på hva dette er slags våpen. De eneste to "stemplene" på kassen er 1917 og 119855 (siste er vel serienr.) Det er også et slags "riksvåpen" stemplet inn i kassen.

 

Fruen lurer på hvilket kaliber dette er og om våpenet kan skytes med (etter det er fikset opp)?

 

krag1.jpg

krag2.jpg

krag3.jpg

krag4.jpg

 

Takk for hjelpen

 

Jan

Link to comment
Share on other sites

det var i hvertfall en hel og fin krag, med reim tilogmed...

en børsemaker bør nok se på den om den ikke har vært skutt med på lenge.

det du kan gjøre i mens er jo å pusse løpet.

også lurer jeg på om den er nr. lik? altså samme nummer på alle numererte deler?

 

isåfall så har fruen din en "skatt" 8)

 

"riksvåpnet" du nevner er vel ikke bare den kronede "K" en til kongsberg våpenfabrikk?

Link to comment
Share on other sites

Ser jo ut som om noen har demontert hele tennstempelet, kanskje den Krag'en har vært innom HV..

 

Akkurat de delene tror jeg skal finnes i en skuff her, hvis de ikke ligger i en tilsvarende skuff hos eieren da. :)

 

De delene (tennstempel og fjær tror jeg) er nok "forsvunnet" hos forige eier (svigerfar). Børsa er nok ikke skutt med på de siste 30 årene. Har stått godt og tørt innerst i klesskapet. Neste del i prosessen er nok en forespørsel rundt omkring etter manglende deler.

 

Fruen ble litt slukøret når jeg fortalte om manglende deler. :trist:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...