Jump to content

Import via ETSS


HalvorV

Recommended Posts

Er det noen som i den senere tid har benyttet seg av ETSS som eksportør fra US of A?

 

For å unngå mulige snags hadde det vært hyggelig om noen som nylig har gått gjennom denne prosessen kunne laget en export/import for dummies.

En enkel trinnvis oppskrift burde holde.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg importerte en Sako Safari rifle med hjelp fra Mike hos ETSS. Anbefaler dem på det varmeste. Profesjonell, tar seg god tid til å forklare framgangsmåten - på tydelig engelsk (han kommer opprinnelig fra Østerrike), hjelper deg med dokumentene.

 

Vær klar over at gebyrene for eksporttillatelse fra USA har økt de siste årene. De samlede kostnadene som påløper er beskrevet på ETSS hjemmeside, hvis jeg husker rett.

 

Hvis du ikke har gjort det allerede anbefaler jeg deg å ringe dem. Da får du en god forklaring på hva som trengs og hvordan man går fram. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Har du vert i kontakt med dem?

Jeg har den senere tid hatt email kontakt med dem og fikk oversendt en liten bruksanvisning/vilkår.

Disse kan jeg sende deg om ønskelig.

Ser du averterer etter 338LM på kjøpes sidene.

Et annet firma jeg har vert i kontakt med sier det kan bli vanskelig om det er dette kalibret jeg ønsket og få exportert fra USA da flere har fått avslag den siste tiden.

ETSS var litt mere positiv, men utelukket ikke at det kunne bli vanskelig.

 

Priser:

US State Department behandlings avgift=250$

ETSS:

Under 5000$ verdi på våpnet =15% (Men minimum 200$ og maks 500$ per våpen)

Over 5000$ verdi er satt til fast =10% av kjøpesummen.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært i kontakt med ETSS enda nei, tar kontakt med de etter påske.

Flott om du kunne sendt meg bruksanvisningen ja.

 

Hvis det er usikkerhet om man får eksportert 338LM fra US er det greit å kjøre et parallelt løp her på berget....

Link to comment
Share on other sites

Har nå snakket med en hyggelig herremann hos ETSS.

338 LM kan være en utfordring, virket som om myndighetene ikke klarte å bestemme seg.

Trengte ikke egen importtillatelse, innvilget søknad der "for import" står som tilleggsopplysning skulle holde.

ETSS skaffer våpen så de er en one stop shop, enkelt og greit.

 

Noen som kan anbefale oversettere?

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent må godkjent oversetter benyttes når det gjelder denne type dokumenter.

 

 

Dropp å bruke søknaden men søk heller norsk UD om importsertifikat.

Problemet er at US State beholder den norske "importlisensen" og jeg brukte søknaden men den beholdt de da i USA.... Og børsa kom til Norge uten. jeg hadde dog heldigvis en bekreftet kopi som jeg fikk reg børsa med.

Og en offisiell oversettelse er dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Altså i korrekt rekkefølge...

 

1. Levere søknad på spesifikt våpen og kaliber, merket for eksport for å være sikker.

2. Søke om importsertifikat, legge ved rett kopi av innvilget våpensøknad.

3. Få oversatt våpensøknad og rett kopi av denne.

4. Sende korrekte kopier og importsertifikat til ETSS

 

Da burde alt være 100% etter boka og ekportsøknad nektes hvertfall ikke på grunnlag av dårlig dokumentasjon....??

Link to comment
Share on other sites

Blir vel heller....

 

 

 

1. Levere søknad på spesifikt våpen og kaliber, merket for eksport for å være sikker.

2. Søke om importsertifikat, legge ved rett kopi av innvilget våpensøknad eller orginal søknad.

3. Sende importsertifikat til ETSS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...