Jump to content

Test: Beretta Px4 storm 9mm


Klatrechris

Recommended Posts

Endelig fått surret meg til å lage en liten test og personlig meningsytring av min beretta px4 storm.

 

Etter å ha hatt glock 17, Tanfoglio stock 2 og CZ75 sp01 tactical til production så tok dama over CZ´en og jeg skulle ha en rimelig og grei reservepistol i production hvis Tanfoglioen streiket.

 

første møte med Px4 var i august 2009. fikk prøve ett par skudd av en person som hadde denne til feltskyting. føltes veldig bra ut. på det tidpunktet koster den ca 9500 via schou våpen. etter dette har den vært en våt drøm frem til nå. kjøpte denne i februar og den får når fått ca 900 skd igjennom seg.

 

Fikk den for 8000 kr med 4 magasin hos intersport bogstadveien. bestilte ett hylster fra comp-tac.com og det kom i posten en uke senere.

 

Tok litt bilder og testet presisjon på 25 meter og 10 meter hurtigskyting (15 skd) tidligere denne uka.

 

IMG_0290.jpg

 

Første inntrykket er meget godt, ser bra ut, kjennes bra ut, ingen slark. vekta er betydelig tyngre enn for eksempel andre tupperware pistoler. 785 g uten magasin i. sleiden er ganske masiv så det ligger nok der.

 

IMG_0292.jpg

IMG_0294.jpg

 

sikringen fungerer som en nedspenner. når nedspent og sikring på så blir avtrekket deaktivert. DA avtrekket er ca 7lbs og meget "smooth" å trekke igjennom på. SA avtrekket er ca 3 lbs og er helt godkjent til en tjenestepistol å være. er litt pretravel på avtrekket men ikke noe å bry seg om.

 

Backstrapen på grepet er utbyttbar til small og large type, følgemed kun en på pistolen og den var medium. Skal bestille meg en large for å seg om det er bedre for meg. Grepet er veldig godt og kjennes ganske aggresivt ut så griptape etc er ikke nødvendig.

 

Sleideutløseren sitter perfekt plassert og størrelsen er fin. denne finne også i en slim type for CCW bruk.

 

Magasinene er i stål og kvaliteten kjennes meget bra ut. Prisen på ekstra magasin er 240 kr per stk. De tar 17 skd men de 2 siste må man bruke den medfølgende magasinladeren for å fylle med. går seg sikkert til med litt mer bruk.

 

IMG_0286.jpg

 

Magasinutløseren er utbyttbar. Står på en duty type fra fabrikk. De to andre typene er en Carry type som er veldig liten og en combat som er veldig stor.

 

Løpet er 4" (102mm). løpet roterer når sleiden går bakover og dette skal fordele rekylkreftene og gjør at den er meget behagelig å skyte med.

dette bygger på de gamle cougar pistolene til Beretta. mens mekanikken er bygger på 92/96 serien.

 

Brukt 124 grains magtech under all skyting av Px4en. faktor med dette er 130 blank.

 

Siktene er faste med Super-LumiNova dotter som jeg personlig hater. ser at det finnes ett par sikter som det kan byttes til men sitter på gjerdet og venter på at heine skal lage noen som passer. siktene fra fabrikk ligger litt til venstre så skal se om jeg justerer dem litt. har ikke så mye å si i praktisk før avstanden passerer 20 meter.

 

Presisjon:

Dette er 25 meter to håndsskyting 5 skd. samlingen er meget god. men litt til venstre p.g.a de faste siktene må justeres litt.

IMG_0299.jpg

 

presisjon hurtigskyting:

10 meter. 3-4 skd i sekundet. 15 skd. (0,21-0,27 split pe skd)

IMG_0300.jpg

 

Oppsummering:

+

Alt i alt så er det en meget god pistol. Ville ikke vært førstevalget mitt i production da jeg syns min tanfoglio stock 2 er overlegen p.g.a vekte og løpslengde.

men som reservepistol som luftes innemellom og til bruk i nødsfall på stevne er den meget god. Brukt på ett level 1 stevne og da vant vi:)

 

Driftsikkerheten er meget God. ikke hatt en eneste forkiling matefeil eller noe på ca 900 skd. sett på flere amerikanske forum at dem har 8000 igjennom uten feil. så satser på at det holder seg fremover også

Magasinpris! 240 kr er mye lavere enn til alle andre produsenter.

 

Har eid og skutt mye (10000+) med glock og denne er faktisk ett steg foran tør jeg å påstå nå.

 

-

Det største minuset er siktene som virkelig må byttes. og utvalget er lite i sikter. 5-6 typer.

Tilgang på reservedeler på denne siden av dammen burde også trekke en del ned.

 

Men jeg er fornøyd med valget og den kommer nok til å bli benyttet mye:)

 

er det noe så er det bare å spørre:)

Link to comment
Share on other sites

Artig lesing Klatrechris :thumbup: Bra at noen av oss liker Beretta sine pistoler.

Jeg er en eier av Beretta 90 two kal 9 mm Luger.

Sikter: Jeg kunne tenkt meg å bytte til justerbare sikter, jeg har sendt mail til Schou Våpen men dei har ikke justerbare sikter som passer til 90 two.

Klatrechris vet du eller noen andre her på dette forumet hvor man kan få kjøpt justerbare sikter til denne type pistol?

Link to comment
Share on other sites

har funnet disse som er justerbare. vet ikke hvordan de er opp mot 90 two serien i sporet til baksiktet.

 

http://www.berettausa.com/products/px4- ... ont-sight/

 

Faste sikter:

 

http://www.brownells.com/1/1/2836-triti ... jicon.html

 

noen som vet hva standard sporet på en 92 er? da går det kanskje ann å bruke sikter fra disse..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...