Jump to content

Førstegangstur til Femundsmarka - tips?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Jeg og samboeren min tenker å ta oss en tur til Femundsmarka så snart isen går, og det er mulig å fiske litt.

 

I år regner jeg med at isen går ekstra tidlig, da det generelt er veldig varmt?

 

Vi har tenkt å overnatte et par netter i telt, og et par på DNT-hytte. Har da sett meg ut hytte på Røvollen, da jeg har lyst å prøve fiskelykken i Røa-området. Høres det ut som en plan for de som har vært der?

 

Har tenkt tanken å f.eks gå til Øvre Roasten og holde oss i dette området et par dager, for så å traske opp mot Røvollen og bo der et par dager. Noen som vet hvor lang tid den gåturen tar? Har ikke fått kartene over Femunden enda.

 

Setter kjempepris på tips og innspill her :)

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Var der for 3 år siden. Anbefales på det sterkeste. For en opplevelse å kjøre feria inn til haugen å gå videre derifra. Vi gikk til røvoltjønna. Men en ting du bør forberede deg på det er MYGG.. FY så mye mygg det var. Hver tuve du tråkka i i nærheten av tjerna så kom det opp en hel sverm med mygg.

 

Har lyst til å inn dit igjen i sommer, men da til Grøtåelva eller hva den heter.

 

En ting til som anbefales er Sik-burger i elgå, dæven det er godt.

Link to comment
Share on other sites

Mye fint der oppe - var detr for noen år siden. Se på disse linkene - en liten beskrivelse av området: http://anders_gilljam.tripod.com/frames1/afrapport022bardbakas05.html og her: http://anders_gilljam.tripod.com/frames1/afrapport018tringenflyfoto.html

 

Go tur! :)

 

Takk :D

 

Har lest den første bloggen her nå, og likte godt det jeg leste :) Har ikke lyst å være i de mest folkerike områdene, men man må vel bare det, om man kun skal være i 4-5 dager, og samtidig være i nærheten av gode fiskemuligheter.

 

Får lese nr. 2 og :)

Link to comment
Share on other sites

Var der for 3 år siden. Anbefales på det sterkeste. For en opplevelse å kjøre feria inn til haugen å gå videre derifra. Vi gikk til røvoltjønna. Men en ting du bør forberede deg på det er MYGG.. FY så mye mygg det var. Hver tuve du tråkka i i nærheten av tjerna så kom det opp en hel sverm med mygg.

 

Har lyst til å inn dit igjen i sommer, men da til Grøtåelva eller hva den heter.

 

En ting til som anbefales er Sik-burger i elgå, dæven det er godt.

 

Jeg hadde håpet å slippe noe av det værste mygg-helvette ved å dra tidlig. Husker du når dere var der sånn ca.?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke tar HELT feil var vi der sånn ca midt i juni.. Hadde ikke noe fiskebett i det hele tatt ved røvoltjønna, eneste jeg fikk var 1 liten liten abbor. Skuffa. Så dro vi ned til sjøen ca 4-500m unna Haugen brygga ved kanten på Femund og da fikk vi 2 fine. Men dårlig utbytte av 3 dager med fisking. Så hvis jeg skal dit igjen i sommer har jeg store planer om å gå til grøtåelva istedet.

 

Mygg er noe dritt.. Gikk meg omtrent på nervene.

Ellers var det helt nydelig i Femundsmarka. Har du en håndkikkert så ta den med å bruk den. Vi hadde ikke kikkert men tenker meg det hadde vært mye finere med kikkert, for å speide litt rundt etter rein o.l.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har vært i Grøtådalen tre ganger.

 

Første tur: Alene. Fikk han som driver Haugen gård til å hente meg på Jonasvollen i båt. Han kjørte meg nord for gården, på østsiden. Derfra gikk jeg inn til Roasten hvor jeg hadde leid hytte i to netter. Fisket litt i Røa og i Roasten før turen gikk oppover Grøtådalen. Der var det telting. Derfra gikk turen over Svukun, gjennom Svukuriset til Revlingoset, hvor Fæmund II tok meg over til Jonasvollen igjen. Relativt tung hjemtur da det er blytungt å gå over/sør for fjellet.

 

Andre tur: Sammen med en kompis. Fikk han som driver Haugen til å hente oss på Jonasvollen, som året før, men vi gikk mot dalen i stedet for mot Roasten. Overnattet oppå fjellet der, ved et tjern, Korstjønna tror jeg det het. Videre derfra oppover dalen og overnattet i telt et par dager. Gikk derfra ned til Haugen, via Oasen, en slags dam oppi fjellsiden. Overnattet i telt ved gården og tok Fæmund II tilbake til Jonasvollen.

 

Tredje tur: Sammen med en kompis. Tok Fæmund II til Haugen og gikk opp til Grøtådalen. Var bare et par dager før kompisen ville hjem... Gikk til Haugen igjen og tok Fæmund II til Jonasvollen.

 

mye fisk å få, både i elva, som for øvrig er glimrende å fiske med flue i, og i småvannene rundt omkring. Fikk aldri større enn halvkilos på de tre turene. Mark er bortkastet å ta med. Fikk aldri napp på det engang. Tok så å si bare flue, både nymfe og tørrflue på fluestang (satan så moro! Fikk mine første ekte fluefangede ørreter oppi der) og flue/dupp med kasteslukstang.

 

Fine turer, men en bør gå på stiene. Tråkker man utenfor kan det fort bli knoting og mye jobb i ulendt terreng.

 

Den første turen var finest, men tyngst (og ble en "survivaltur" da jeg hadde med for lite mat! MÅTTE få fisk for å overleve! Gjett om jeg var lei av stekt ørret etterpå... :lol: ). Den andre var triveligst, med fiskekamerat. Så kjekt å gå sammen med noen. Blir heller ikke 30 kg på ryggen da...

 

Tror for øvrig ikke det er mobildekning der. Var ikke det i dalen sist jeg var der, men det er jo endel år siden nå.

 

Uansett, Greit å starte med å parkere på Jonasvollen og ta Fæmund II til Haugen. Tidspunktet bør være sist i juni, først i juli.

 

Har lyst å ta opp igjen turen selv, men det var dette med tid...

Link to comment
Share on other sites

Har traska en del turer i området der. Utrolig fint område. men fisket er bedre andre steder. Uansett verdt turen. Med tanke på overnatting er det en del åpne koier i området. Stort sett på nordsiden av Røa.

Skal du oppleve det særegne med dette området bør du ta turen til de mer indre delene av marka. Drar du ikke lengre enn til Røvoltjønnan og Roasten opplever du fin natur, men ikke det som er spesielt for Femundsmarka, Og da kan du jo like gjerne dra til andre områder hvor fisket er bedre.

En ok tur kan være:

Haugen - Korstjønna. (2,5 - 3t) Bra med fisk, fått flere opp mot halvkiloen.

Korstjønna - Kløfthåen. Kort etappe, men ganskje tunggått terreng. Fin teltplass på haugen rett ved innoset. Prøv mark med lett søkke, eller en spinner i strømmen der..... ikke så mye fisk der, men bra str!

Dagstur opp til Øvre Røa. Evnt ei natt i en av de to buene i området der.

Kløfthåen - Røvoltjønnan / Røvollen / Røosbua. Båt ut dagen etter.

Midt i Juni pleier å være ok. Ikke alt for mye folk ennå, ofte lite mygg, men kommer varmen......

Du får fisk på både sluk, flue og mark. Fluedupp skal også være ok. Bruk det du mestrer og det forholda tilsier. Fisken kan imidlertid være sær. Abboren i den største Kløfthåtjønna kan være grei å prøve om ørret og harr ikke er i bettet.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode turtips folkens!

 

Nå drar jeg (forhåpentligvis) til Røros i morgen, og da tar jeg meg en tur i naboterrenget til femundsmarka, flensmarka. Skal komme tilbake med tur-rapport når jeg kommer tilbake :)

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg og en kompis eller 2 reiser ut i Femundsmarka 10 juni i 9-10 dager. Gleder meg som en unge..

Vært snakk om padling fra Svergie og over til Norge men er ikke sikker på hva det ender opp med enda :)

 

Setter pris på tips og triks og feedback fra andre som har erfaringer derifra :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...