Jump to content

Sivil Jarmann 1883?


C.E.A.

Recommended Posts

Jarmann riflene er ikke min sterke side (men jeg mener å kunne endel om patronene til dem) Jeg fant ei annonse bak på NJFF's Tidskrift nr.1 1883, rifla i midten her ser etter mitt ringe vett ut som en Jarmann i sivil utførelse?? Det må jo være ganske tidlig i såfall.

Noen spesialister som vet noe?

 

NJFF1-83.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jo jeg kjenner til det du skriver. Kan nevne at jeg var med en venn av meg til Akershus Festning på slutten av 70tallet, han tok endel bilder av de norske Kragene som er gjengitt i W.S. Brophy's bok "The Krag Rifle". Husker vi var på loftet og der fiklet jeg litt med en åpenbart sivil Jarmann med serienr. 1. Mener der var kolbemagasin på den for oppbevaring av ekstra patroner.

 

Det jeg syntes var artig med annonsen jeg la ut var at ei slik rifle blir brukt i annonsen til en sportsbutikk på den tiden, jeg trodde meste var forsøk frem til da.

 

Ser man på scannen (Haneviks bok) under ser man samme bøyde bolt-type på karabinforsøkene som på den sivile i annonsen, artig.

 

JarmannK.jpg

Link to comment
Share on other sites

Denne sivile Jarmann rifla er ut av en patent han fikk i 1882, jeg har selv en sånn sivil jarmann, satt i sammen på Kongsberg våpenfabrikk. Men min har den vanlige bolten som står rett ut kl 15.00, se linken http://www.gammlevaapen.net/side51.html

Disse boltene ble nok litt for grove for den vanlige jeger vil jeg tro, så de fikk denne mere smalere og vanligere formen vi kjenner til. Kaliberet kan en bare gjette seg til, det er jo ikke godt å vite hva det er, men sattser mye på at den er i 10,15 som den jeg har. Men selvsagt kan det være alt i fra 6mm og oppover

Link to comment
Share on other sites

Det er vel nærliggende å tro at kaliberet er 9mm slik som prøvekarabinene fra samme tid med samme bolthendel. Alternativer er nok som du skriver 10,15.

Kan ikke tenke meg at der fantes noen patron på 6mm med sentertenning på den tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

En kopi av Priscourant fra L H Hagen skriver "Da vi endnu ei er kommen i ordentlig Gang med Forarbeidelse af Jarmannriflen ved vort Værksted tilbyr vi Skytterlagene disse Rifler fra Kongsberg Vaabenfabrik til fabrikens Priser og betingelser". Så følger det beskrivelse av 4 utgaver, den første er som reglemnetert for armeen. Blant de tre andre er den siste og dyreste benevnt med "ottekantet pibe; Magazin til 7 patroner".

 

Katalogen er fra seinere tid en den du har foto av, jeg vil anta seint 1890-åra eller 1900 +. En medalje avbildet på omslaget har årstall 1888. Mer tidfesting kan være at Hagen tilbyr Winchesters magasin haglgevær for 5 patroner, men jeg er ikke stø på Winchesters modeller. (Men hadde de ikke en mod 97?

 

Jeg mener begge annonsene viser en viss sivil produksjon og salg av Jarmannrifler. Men riflene vant jo aldri skikkelig tillit, og jeg har ikke vært borti at L H Hagen noen gang kom til å produsere dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant en notis fra 1883, samme år som annonsen. Der står det at Hagen og andre kjøpte Jarmann og Rem i "halvfabrikata" fra Kongsberg og ferdigstillte disse. Kanskje litt merkelig at dette fortsatte opp mot 1900, men ting gikk ikke så fort ut på dato på den tiden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...