Jump to content

Skeive kuler


Extreme

Recommended Posts

har ladet noen barnes MRX men når eg setter i kula, ser eg på "rillene" rundt kula att den står ett snev skeivt i hylsa, eg bruker forster sin kuleisetter...kan de ver for att den "blir presset ned i kruttet"? det er ikkje en komprimert ladning, kaliberet er 7mm RM med 66 grain MRP...noen tips til ka som er galt?

Link to comment
Share on other sites

Har du trimmet hylsa slik at den er helt rett?

Eller for å spørre annerledes: Kan det være hylsa som er skjev i kanten og ikke kula som sitter skjevt?

Om kula sitter skjevt, så ser du det om du ruller den på et speil e.l.

 

Ikke meningen å undervurdere deg, så ikke ta det ille opp om jeg spør om ting du "selvfølgelig" har undersøkt. Jeg kjenner deg jo ikke og vet ikke om du er en erfaren lader. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom du finner ut at kula blir satt skjevt i ved å rulle den på feks ett speil, kan du plukke ut å sjekke selve kuleisetteren at det er nok plass slik at den ikke begynner å sette kula ved å trykke på plastspissen om så er kan du fjerne litt matriale innvendig med en bor eller fres

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde å få skeive kuler da jeg skulle sjekke hvor langt ned jeg skulle skru seater-dia for å få korrekt patronlengde. Jeg hadde ingen referansepatron å forhåndsjustere etter. Den første kula fikk dermed en seating på bare et par millimeter, og kula ble skjeiv. Når jeg fikk justert seater'n til korrekt dybde og klemte på plass kula i et drag, gikk det fint som snus. Dette var med 300 winmag og 150 grs Sierra-kuler.

Link to comment
Share on other sites

Hvor skjevt snakker vi om her? Har du noe utstyr som kan måle dette, og det er lettere å svare. Det er flere muligheter her, men magefølelsen er nok at det er seateren din. Å sette kula ned i kruttet gjør ikke at kula står skjevt med mindre det er et stort spill i seateren din. (jeg skyter konsekvent med komprimerte ladninger)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...