Jump to content

.22 lr i wmr-rifle?


Kaare64

Recommended Posts

Noen her som vet om det er forsvarlig å bruke .22 lr-patroner i ei .22 magnum-rifle? Kaliberet er jo det samme, men kula vil jo "slå" mot starten av riflingen.. Spørsmålet er om det har noen betydning. Tør ikke prøve det før jeg er 100% sikker

Link to comment
Share on other sites

har hørt at det kan gå ann. har aldr prøvet selv fordi børsemakere jeg har spurt fraråder det. det er ikke bare lengre kammer som er grunnen, men 22wmr kula har faktisk litt større kule diameter enn 22lr også. 22lr måler 5,69mm,mens 22wmr måler 5,7mm. d.v.s. at 22 wmr ikke bare er en 22lr med lengre hylse- 22wmr har både større kule og lengre hylse. ref mål på hylse/kammer/kule søk 22wmr og 22lr på wikipedia.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er Ø (Diameteren) på kammeret som er for stort, kammerlengde, løpsdiameter har ikke noe å si i denne sammenhengen.

 

Når hylsa ekspanderer er kammeret for stort i tverrsnitt slik at hylse/ hylsebunn ryker før hylseveggen får støtte av kammeret. Jeg har prøvd dette flere ganger (saken er foreldet nå!) og hylsa sprekker. Ikke nødvendigvis hver gang, men ofte. Det som spruter ut bakover i mekanismen og dens utfresninger er ikke helsefremmende å få i øyne og ansikt for å si det slik!

 

Ikke prøv!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...