Jump to content

Allround stokkolje


Streken

Recommended Posts

'Kveld

Jeg er av den kategorien som kan bruke tusenvis av kroner på ladekomponenter og duppeditter, men får spader når et fingerbøl med "Stokk olje" koster 159 kroner på den lokale våpenbutikken.

Det foresvever meg at jeg likså godt kunne kjøpt en liter med D1 olje ( utav den typen man bruker på båt, eventuelt sammen med D2 som er lakk) og kommet like godt utav det.

Stemmer dette?

Eller er det bedre å kjøpe kokt linolje og amerikansk terpentin og eventuelt noe til å farge det med ?

Stokkene er av både heltre type og av laminattype.

Den ene stokken er en kkc.

Satser på at noen har tenkt på dette før, og har noen tips!

Link to comment
Share on other sites

Enig i linolja. Forutsatt at man vil ha en silkeblank og ikke speilblank/bonet finish. Men ikke enig i terpentinen. Den er bare nødvendig til å begynne med, for å tynne olja så den trekker lenger inn. For vedlikeholdssmøring bruker jeg vanlig kokt linolje. Sist jeg kjøpte en liter - og det er minst etpar år siden - kosta det 60-70 blanke norske kroner for en litersdunk.

 

Vil man ha det blankt og rimelig, kjøper man litt skjellakk og finner fram Morten Vinjes gamle innlegg på sluttstykket om linolje-skjellakkfinish. CCL Gun Stock Finish er SVJV basert på linolje og skjellakk.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

'

Det foresvever meg at jeg likså godt kunne kjøpt en liter med D1 olje ( utav den typen man bruker på båt, eventuelt sammen med D2 som er lakk) og kommet like godt utav det.

Stemmer dette? !

Jeg har brukt owartol d1 og deretter d2 på ei sakorifle jeg hadde med godt resultat. Det blir meget holdbart,regn i store mengder er ikke noe problem. Men finishen blir nokså blank, ligner litt på lakk.

 

mvh Bingo

Link to comment
Share on other sites

Stokkolje! Det temaet trenger vi en skikkelig fagtråd om.

 

Jeg har min favoritt, og jeg sverger til den til noe bedre kommer opp, og andre har sine.

Jeg skal prøve å klatte noe av det jeg kommer på i farta. Mulig det her blir litt usammenhengende men det er noen tanker.. ( og kanskje litt synsing)

 

Det er jo slik jeg oppfatter det to hovedretninger. Enten de dyre løsningene (CCL ect), eller linolja. De er sikkert topp, men som Sako er inne på så handler det en del om hva man vil oppnå.

Skal man ha en grei løsning som beskytter er linolja sikkert grei. Den tetter, og kan bli sånn rimelig tørr. Billig og enkelt.

Dyre stokkoljesett baserer seg på en eller annen olje/ojlemix, og skjellakk som porefyller. Fett hvis man vil ha høyglans.

Jeg synes det er greit å prøve å definere hva som er forskjellen på olje og lakk. (Jeg har ikke tid til å finne fram noe litteratur her nå) Men i korte trekk kan man si at olje trenger inn i stokken, og vil i første omgang gjengi strukturen i treverket, mens en lakk i hovedsak kan betegnes som en film som legger seg utenpå.

Linolja trenger inn, ikke like dypt som enkelte andre oljer, men gir den overflaten vi vanligvis omtaler som ”oljefinish” og kan som Sako sier få porefyller hvis man vil ha glans og dybde.

Jeg vil hevde at det man gjør ved å bruke olje + skjellakk ,og bygge seg et sjikt, eller en dybde egenlig er å lakke stokken. Jeg sier ikke at det er feil, tvert i mot. Resultatet blir ofte glimrende. Jeg bare mener at det er noe med begrepene her som i alle fall forvirra meg en stund. (Når Tron en gang fortalte meg at hans meget utsøkte stokkfinish på ei lekker børse var olja sa jeg vel noe sånt som ”ikke faan” eller noe sånt.) Han hadde vel rett..,den har et meget pent arbeid med CCL (tror jeg..) , men ut i fra alt jeg hadde lært i læra om lakk og olje var det ingenting der som minnet om det jeg forbandt med ”oljefinish”. Dette var muligens en avsporing…

 

Jeg tror ikke olja i for eksempel CCL’n inneholder kun linolje. Oljene som brukes er (jeg tror i alle fall) ofte blandingsprodukter basert på Tungolje og andre oljer, harpikser ect. Tung er fra Tungtreet og kommer fra Østen/Kina.. Ren tung oppfører seg i stor grad som en lakk, ved at den legger seg utenpå som en film, men den har en inntrengningsevne som langt overgår linolja, mao den sitter bedre, og varer lengre.

Jeg jobba ræva av meg her for et par år siden med å få tak i ren Tung. Etter mye surfing, og en del telefoner fant jeg en instrumentmaker i Tønsberg som hadde en fingerbøll å selge meg. Jeg var glad, hadde dårlig tid før jakta og klinte det på. Det ble ikke spesielt pent, og ble mer lakkaktig en jeg hadde tenkt, men det funker! Jeg tror ikke den har fått en dråpe olje siden, og den har vært en del i skauen.

En kunnskapsrik mann som blant annet skaut finale i et slags feltstevne mange av oss var på i juni hadde allerede tipsa meg om en blanding som kalles Danish oil. Jeg burde sjekka det først for det var der jeg fant den løsninga jeg går for nå. Liberon lager denne olja, og en dyrere variant som kalles Finishing oil. Jeg bruker kun denne, og bruker den både som en grei måte å få tetta en stokk, men har også hatt god erfaring med å bruke den til å bygge opp sjikt, og slipe den glatt, men den samme olja som porefyller. Jeg går ikke helt etter oppskriften på boksen, men er meget fornøyd!

Jeg håper den omtalte herren kan komme å ”irettesette meg”, og fortelle oss litt om de oljene jeg veit han lager seg blandinger med.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Liberon lager denne olja, og en dyrere variant som kalles Finishing oil. Jeg bruker kun denne, og bruker den både som en grei måte å få tetta en stokk, men har også hatt god erfaring med å bruke den til å bygge opp sjikt, og slipe den glatt, men den samme olja som porefyller. Jeg går ikke helt etter oppskriften på boksen, men er meget fornøyd!

 

Jeg har kjøpt Liberon Finishing Oil, og tenkte å ta en runde med rifla mi i vinter.

Har noen spørsmål jeg håper å få svar på før jeg går igang:

 

Hva bruker dere til å fjerne lakk eller olje? Tenkte selv å bruke Reprin

 

Er vel ikke farge i denne oljen? Kan jeg bruke beis under for å få stokken mørkere og mer "liv" i treet?

 

Blir finishen blank som lakk?

 

Har du bilder av det ferdige resultatet :D ?

Link to comment
Share on other sites

Liberon lager denne olja, og en dyrere variant som kalles Finishing oil. Jeg bruker kun denne, og bruker den både som en grei måte å få tetta en stokk, men har også hatt god erfaring med å bruke den til å bygge opp sjikt, og slipe den glatt, men den samme olja som porefyller. Jeg går ikke helt etter oppskriften på boksen, men er meget fornøyd!

 

Jeg har kjøpt Liberon Finishing Oil, og tenkte å ta en runde med rifla mi i vinter.

Har noen spørsmål jeg håper å få svar på før jeg går igang:

 

Hva bruker dere til å fjerne lakk eller olje? Tenkte selv å bruke Reprin

 

Er vel ikke farge i denne oljen? Kan jeg bruke beis under for å få stokken mørkere og mer "liv" i treet?

 

Blir finishen blank som lakk?

 

Har du bilder av det ferdige resultatet :D ?

 

 

Jeg skal komme sterkere tilbake med bilder blant annet av slik finish når bare denne feber'n gir seg. Er helt slått ut.

 

Hvis du skal helt ned, og beise på nytt, er det jo en mulighet å pusse/slipe. Da har du mulighet til å forme om/ detaljer, slipe skader ect.

Hvis det er et poeng ikke å slipe ville jeg først forsøkt møbelrens, og eller stripper fra Liberon. ( jeg kommer vel snart til å bli mistenkt for å ha interesser i firmaet , men det har jeg altså ikke, kun gode erfaringer.

Beising blir som ellers, men jeg mener du får bedre resultat her en med linolja fordi denne binder/tørker med en gang.

Frengangsmåten jeg har brukt går i hovedsak ut på å slipeolja inn ,med en "skumpædd" fra 3M:

http://multimedia.3m.com/mws/mediawebse ... 6E666666--

 

Jeg bruker først filler og legger strøk omtrent etter oppskriften på boksen ( bortsett at jeg ikke venter så lenge. 15 min vil kunne gi "lugging")

Etter at det begynner å bli et skikt bruker jeg denne slipepædden til å påføre/slipeforsiktig, og tørker forsiktig av før det blir for tørt. Her må man passe på at man ikke bare bygger seg ned. Testing på testbit er klart å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...