Jump to content

Alms heldempet 22 lr


ctm-4

Recommended Posts

Sjekk hjemmesida til Alms, men jeg tror ikke de selges nå. Forsåvidt ikke noe problem, du kan fint søke om å få kjøpe en brukt. Løpslengde må oppgis, og øvrighetas standpunkt er at det er løpslengden uten demper som gjelder.

Søker du om unntak fra 40cm regelen så får du enten godkjent eller avslag, men da er du ihvertfall helt sikker på å ha ditt på det tørre.

 

Andre børsemakere lager vel nokså tilsvarende løsninger, og det er uansett ikke noen stor ku å få laget en løsning med integrert demper som tilfredstiller dagens tolkning av lovverket. Om løpet portes og friborres så det i praksis blir demperinnmat er det lovlig når total udemonterbar lengde fra kammerende til munning er over 400mm.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om demperen er permanent montert, altså krever verktøy ser det ut til at POD er enig med deg.

Men ALMs heldemper kan deles rett foran løpsmunning, slik at løpet framstår som betydelig kortere. Våpenet kan avfyres på denne måten, og myndighetene reagreer på det. Alm har anket saken, men sånn det står nå må det søkes spesielt om kortere løpslengde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei

tok litt feil angående pris ser att han har satt den ned til 11600 kr (sikkert fordi den er lovlig. (permanent montert ) Er da et par ting eg lurer på. 1. Er det noe eg ikke har fått med meg angående alms sine rifler. er dei pr dags dato ulovlige :!:

2. vist det ikke er muligt å rense løp og demper, hvordan skal vedligeholdet på denne børsa føregå. dette er da ett våpenet som egentligt er ødelag og da er vel prisen ikke bare stiv men umoralsk høg

Link to comment
Share on other sites

Det er naturligvis mulig å lage en demonterbar heldemper slik at den er lovlig etter dagens PODforståelse.

Løpet kan portes slik at det fungerer som demperinnmat, men er lenger enn 400mm selv med demperkappe avmontert.

Løsningen som finnes hos Pedersen for de svare for selv. Prisen speiles trolig av at dette er en "ny" variant som er tilpasset dagens tolkning våpenforskriften.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...