Jump to content

Sjøfiske utstyr og en medium utstyrs bag?


TrulsN

Recommended Posts

Er på utkikk etter ei haspel snelle og fiskestang som skal brukes noen få turer på havet fra båt og noe mer fra land.

 

Trenger noe tips for lengde, type, merke og størrelse på utstyret, da jeg egentlig fisket mer etter ørret i små vann og det utstyret ser ut som det skal knekke med en torsk på :)

Så ønsker jeg meg noe grovere til havet.

 

Tenker billig pris klasse, men ikke sånn biltema produkter. Ikke sikker på hva ei snelle og stang kommer til å koste meg :?:

 

Kanskje noe nettbutikker som bra?

 

Noen fiske forum på nette som er like bra som Kammeret? :winke1:

 

Trenger også en sånn skulder bag i medium, da jeg ikke skal drasse på alt jeg eier, men sånn passe at du har det du trenger.

Tenker på en sånn foto bag løsning hvor du har adskilte rom i selve bagen og muligheter til 1 kroksett i plast og sånn at den holder på formen selv om den er tom for utstyr. Disse finner jeg stort sett på rundt 1000 lappen hos seriøse fiske butikker, syns det er litt mye.

 

Vet at dette ikke er et fiske forum, men helt sikkert flere som meg som også fisker litt i fredningstiden av jakta 8)

 

Så Noen Tips :?::D

Link to comment
Share on other sites

Skal du fiske mest fra båt, vil jeg anbefalle å gå for multiplikatorsnelle.

kjøp en Ambasadør eller Shimano Calcutta og en stang som hånterer de slukvektene du skal bruke.

Er det pilking, dorging eller kastesluk du skal drive med?

Det har litt å si i forhold til utstyrsvalg.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

fisker mye i sjøen pilker, dorger, og kaster fra land,og fisker i elver. etter å ha kjøpt meg fattig på dyre stenger så har jeg siste åra kjøpt stenger på biltema. stanga jeg kjøper der heter kombistang art no 26-305. har hatt flere fordi hvis du ramler på sleipe svaberg etc så knekker dei selfølgelig.... den stanga er virkelig bra å fiske med. snellene til biltema derimot er bare søppel. elendig brems,ruster, etc etc. siste snella jeg prøvde derifra het noe sånt som BT-100. var en ambasadør kopi. komplett ubrukelig.

Link to comment
Share on other sites

Det skal være utstyr som skal brukes til å kaste med primært, for det blir ikke så mange båt turer iløpet av året når en ikke eier båt selv.

 

Har ikke prøvd multiplikatorsnelle, så aner ikke hvordan sånt er i bruk, derfor jeg bare holder meg til det jeg vet nemlig haspel, men kanskje jeg må få låne meg ei å prøve.

 

Hvorfor multiplikator? gjerne utdype svaret litt mer Griffon. Har et par Shimano sneller til rent ørret fiske, men de har jeg sånn 0.20 snøre på og stanga ser ut som du har fisk på hele tiden hvis du har på hav sluker. Mest makk og dupp fisker :D

 

Slukvekt ca 60 gram max er ikke det fint "Allround vekt" for fiske i havet? skal stå mest fra land og har derfor behov for å kaste.

Klart i båt ønsker du kanskje tyngre sluker enn dette også?

 

Tenkte skulle styra unna biltema utstyr, men godt mulig ei stang til 169kr for kun å bruke i en båt duger vell.

Link to comment
Share on other sites

kombistanga til biltema har pilketopp,og en såkalt trolling topp. bruker pilketuppen i båten,og trolling toppen i elv og kasting fra svaberg. tro meg, den stanga er virkelig god til sjøfiske fra land. bruker hovedsakelig møresild 32gr etter sjø ørret. 40 gr jigger etter torsk. og 60 gr blysøkke når jeg agner etter flyndre,torsk etc. derfor trenger jeg en kraftig stang. har en ambassadør snelle fra abu på stanga.

Link to comment
Share on other sites

Stardust: Skal ta meg en tur innom biltema iløpet av noen dager å ta en titt på den stanga.

 

Kan denne snella funke? : http://komplettfritid.no/product/ambass ... ctric-blue" target="_blank

 

Vet jo ikke hvor stor den er eller om den egner seg prisen var jo ikke noe å si på, men ser at dette med hav fiske er litt å sette seg inn i. Fiske etter små ørret er det bare å grave litt makk så er det å dra avgårde. Spennende å lære litt nytt om hav fiske, har jo fiska i havet før men har ikke brukt så mye tid å energi på det siden jeg oppdaget småvilt jakt, men i år skal jeg ut å bruke sommeren til noe fornuftig å da skal det fiskes.

 

Skal ikke være så avansert når det kommer til dette utstyret, fordi jeg har nok frilufts utstyr og ønsker heller å komme meg ut litt enn å sitt på nett å leite etter det Ultimate utstyret, å lese på kammeret er nesten en hobby i seg selv :)

Link to comment
Share on other sites

den snella funker uten problem. hvis du er vant med haspel så hadde jeg kjøpt det i stedet. amb snellene krever en del øvelse. men hvis du tar det forsiktig i starten så går det seg til. blir endel vase før du får taket på det. men se på stanga,den er et røverkjøp! koster mindre med ny stang enn 2-3 ringer hvis du er uheldig og slår dei sundt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...