Jump to content

Kaliberkrav ved obligatoriske treningsskudd?


Nygaard

Recommended Posts

Heisann!

 

Er det noe egentlig kaliberkrav for å få godkjent de 30 prøveskuddene før storviltprøven?

 

I det lokale skytterlaget var det en eldre herremann som var oppom med sin US Karabin for å skyte 15 av dem, men han fikk dem ikke godkjent. Selv fikk jeg godkjent 15 med min tilsvarende i et annet skytterlag.

Nå er jo ikke karabinen lovlig på storviltjakt, men trening er vel trening, er det ikke?

 

Noen som sitter på linker til reglement?

Link to comment
Share on other sites

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500022802

 

Jegere som jakter storvilt med rifle må ta en årlig skyteprøve med det geværet som skal brukes under storviltjakta.

Skyteprøven er delt i to. Først skal det skytes 30 obligatoriske skudd med rifle på valgfri blink. Riflas kaliber må tilfredsstille kravet til anslagsenergi for jakt på en av storviltartene. Det skal ikke benyttes våpentyper som er forbudt til jakt. Det skal skytes over minst to forskjellige dager med minimum femten skudd hver dag. Dette innebærer at man minimum må avlegge skyteprøven over to dager og at man maksimalt får godkjent 15 skudd per dag.

 

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500022802

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"en av storviltartene"

 

Altså 980 joule på 100m, som er kravet på rådyr.

Dvs alle kaliber fra 222 rem ol, som oppfyller bare de har tung nok kule. I teorien vil ikke en 222 holde kravet med fabrikkladd 55grs helmantel, men jeg tviler på at noen sier noe på det, så lenge du ikke spør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...