Jump to content

Hjortesenteret/viltkontr. kurs???


510whisper

Recommended Posts

Sitter å leser om viltkontrollørkurs i regi av hjortesenteret. Vet ikke helt om jeg tror det jeg leser, men det må da være sant siden det står der.

http://www.svanoy.com/ny_norsk_hjortese ... /hjem.html" target="_blank

 

 

Få dagar etter at Norsk Hjortesenter (SNH) kunngjorde nyhenda om at ein avtale om å halde kursa for vestlandsfylka var inngått med Skogbrukets Kursinstitutt (SKI), byrja påmeldingane å tikke inn. SNH såg raskt at skulle det mone, måtte ein leggje kursa til fasilitetar som kan romme ein god del folk.

 

- Det første kurset blir på Rica Sunnfjord Hotel 25. mai, og vi har plass til 100 deltakarar. Dei 120 som alt har meldt seg før tid og stad var fastlagt, vil få tilbodet først. Målet vårt er å halde to-tre kurs til innan sommarferien, men når og kvar er ikkje bestemt enno. Jegerar som er interesserte må halde fram å melde seg, så blir dei kontakta fortløpande, seier Solheim, som opp gjennom åra har sett mykje underleg kjøtbehandling i felten.

 

Som man ser så har de fått monopol for kurs på vestlandet. Dvs. at vi har ikke andre kurstilbydere. Prisen er opgitt til 2920,- for et 8timers kurs inkl.lunsj. Så på 8 timer tjener de 350400,- norske kroner!! Er dette liksom helt greit for oss at en stiftelse får en slik enerett til å tjene slike summer på oss? Burde ikke lokale NJFF heller blitt utdannet og tilbydd dette kurset?

Dette var vel min siste tillit til hjortesenteret på Svanøy, og jeg håper flest mulig boikotter de frem til de tenker seg om eller det kommer andre aktører på banen.

 

Men uansett pris og sted. 100stk på et 1 dags kurs. Hvilken kvalitet blir det på de rykende ferske kontrollørene?

 

Ser i etterkant at ein får servert frukt i pausen:

Pris: kr. 2920,-. Prisen inkluderer eindags kurs med føredragshaldarar frå Stiftelsen Norsk Hjortesenter og veterinær frå Mattilsynet, kursmateriell, lunsj, kaffe/frukt, samt utsteding av kursbevis ved fullført kurs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg deltok på et slikt kurs i regi av Mære Landbruksskole og det kostet 1000 kr. pr. pers. I tillegg betalte viltfondet halve så jeg betalt kun 500 kr. selv, og med den lunsjen og vafler ved oppstart og kaker til kaffen etter lunsj så var det absolutt verdt det!

Link to comment
Share on other sites

Det høres litt mer fornuftig ut prismessig om det er 20-30 deltagere. Hvor mange deltager var det på det kurset? Ser ut som hjortesenteret har funnet en fin måte å melke vestlandets grunneiere og viltfond.

Det er jo flere ansatte på hjortesenteret her på kammeret, håper noen av dere kan svare litt her.

Link to comment
Share on other sites

Meget betenkelig både prisen pr. deltaker og ikke minst antall deltakere. Det er ikke så mange som liker å rekke opp hånden å spørre om noe når det er 120 deltakere i salen. På meg virker dette som en ren pengemaskin for de som avholder kurset.

Vi får håpe at flere aktører kommer på banen og får godkjent sitt kursopplegg av Mattilsynet. Det som er godkjent pr idag virker helt marginalt etter min mening.

Jeg mener at et slik kurs bør inneholde en praktisk del hvor man ser på slakting og blir vist litt veterinærarbeid på dyr som som mistenkes for å feile noe (sau, storfe e.l.) En slags eksamen burde man også ha bestått for å kalle seg feltkontrollør. Pr. idag kan man sove seg igjennom 7-8t sammen med 120 andre og bli godkjent, betenkelig!!!

 

Maks ca 25 deltakere, en praktisk del og en enkel eksamen, ja da kan dette bli bra.

 

Har hørt at der er noen meget aktive her på Kammeret som er tilknyttet stiftelsen som nevnt over her. Deres fravær på denne tråden er synes jeg er litt merkelig???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...