Jump to content

Jegerprøven og Sverige


alsvigen

Recommended Posts

Jeg er jegerprøveinstruktør og skal avholde et kurs i mai. Jeg har blitt kontaktet av en svenske som studerer og bor i Norge. Har lurer på om Jegerprøven er gyldig i Sverige for ham om han tar den her i Norge når han selv er svensk statsborger. Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

så lenge han er bosatt i Norge (eller Sverige /Danmark) er jegerprøve i Norge (eller Sverige/Danmark) gyldig for andre land.

 

De norske reglene er trolig tilsvarende i Sverige og Danmark.

 

”Personer som er fast bosatt i utlandet trenger ikke avlegge jegerprøve dersom de kan dokumentere at de fyller vilkårene for å drive tilsvarende jakt i sitt bopelsland.”

Link to comment
Share on other sites

Har ikke peiling hvordan det er i Sverige.

Men:

Jeg er tysk statsborger, bor og jobber i Norge og har ikke lenger adresse i Tyskland. Tok norske jegerprøven. Likevel får jeg ikke lov til å jage i Tyskland, ikke en gang som "ferie"jeger. Så lenge jeg er tysk statsborger må jeg ta tyske jegerprøven uansett om jeg tok en utenlandsk jegerprøve, bor i utlandet og ikke har adresse i Tyskland lenger. Loven følger statsborgerskapet - i alle fall i Tyskland. Skulle jeg søke om norsk statsborgerskap og er blitt Nordmann etter hvert da ville jeg slippe tyske jegerprøven og får lov som utenlandsk jeger for jeg da ikke er tysk statsborger lenger.

Link to comment
Share on other sites

.........De norske reglene er trolig tilsvarende i Sverige og Danmark.......

 

Tviler på tilsvarende regler

 

Utländska jägare i Sverige

 

Gästjägare, det vill säga utländska medborgare som jagar i Sverige ska betala viltvårdsavgift. De behöver inte ha svensk jägarexamen. Det krävs dock att jägaren har examen av något slag, motsvarande utbildning eller licens för jaktvapen i hemlandet.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Hvis han har bostedsadresse i Norge, og skaffer seg våpen i Norge og jakter med det - så kan han også jakte i Sverige. Han vil da gå under regler for "utenlansk gjestejeger" selv om han jakter i Sverige, dette fordi han har bostedsadresse i Norge.

Har han ikke meldt flytting fra Sverige til Norge til det svenske "folkeregisteret" - så kan han møte på noen problemer. Men jegerprøven vil iallfall gjelde for Norge uansett.

 

Så det tryggeste er å spørre hvordan det er med "flykningestatusen" hans / hennes.

 

Var en gang borti samme problemet selv, men det løste seg da flytting fra Sverige til Norge ble meldt før han tok den norske jegerprøveeksamen. Da blir det "automatisk" godkjent i Sverige etter at de norske prøvepapirene mm blir godkjent i det svenske jegerregisteret. Er et par år siden nå, men han jakter både i Norge og Sverige - og bor nå i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...