Jump to content

Båndsag til knivmaking - anbefaling


haretex

Recommended Posts

Hei!

Jeg skulle hatt meg ei bedre båndsag.

Har sett litt rundt, bl.a. her:

http://www.verktoyas.no/" target="_blank

De har et bra utvalg av sager, men av en eller annen grunn ser det ut til at de bare har sagblader for treverk.

Jeg må ha et fintannet blad, sager mye horn, bein, metall osv.

Sånn kvalitets-prismessig hadde jeg tenkt et hakk eller 2 over type Biltema/Clas Ohlsson

 

Noen som har tips?

 

-Haretex

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har vært der nede på kurs flere ganger. Hvis du ser i katalogen på si 13-14 så finner du garantert noe for deg. Jeg har prøvd dem der nede. Mvh graahund

 

Ville ikke gått for Claes Olson eller biltema. Det har jeg prøvd og måtte rett og slett kaste en maskin. (C-O)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

haretex, blader får du vanligvis kjøpt på en vanlig jernvare (Byggmakker). Jeg har gjort det og det er gode blader. fintanna får du også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg denne hos Byggmakker på nyåret, den har fungert godt. Kjøpte meg nytt fintannet metall blad påp Clas Ohlson, og nå skjærer jeg alt. Det som satt i var noe dritt, men det er det alltid....

Kostet 2500kr+mva mener jeg....(jeg fikk den fro 2000kr+mva)

 

http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat ... ektnr=2732" target="_blank

 

http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... =154854477" target="_blank

 

1700mm bladet passer på den største av disse to sagene.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det var billig for en båndsag fra Luna. Og det samme her, har også kjøpt bader hos Claes Olson. De er helt greie, men holder valigvis ikke så bra som de litt mer spesialbladene. Fra WWW verktøy feks.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skal bytte blad neste gang skal jeg gå til Tune Sagbladsliperi. Gammelt erverdig firma her i Sarpsborg som er spesialister på sagblader. Har hørt at de ikke er værst på pris....

Glemte å høre med de når jeg kjøpte det nye bladet :oops:

 

Tlf: 69 14 29 96

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

haretex, blader får du vanligvis kjøpt på en vanlig jernvare (Byggmakker). Jeg har gjort det og det er gode blader. fintanna får du også.

Jo, men har de alt? Det finnes jo et utall av bladlengder. Hvis jeg skal kjøpe ei sag til flere tusen må jeg være sikker på at det går an å tak i blader til den fremover.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg denne hos Byggmakker på nyåret, den har fungert godt. Kjøpte meg nytt fintannet metall blad påp Clas Ohlson, og nå skjærer jeg alt. Det som satt i var noe dritt, men det er det alltid....

Kostet 2500kr+mva mener jeg....(jeg fikk den fro 2000kr+mva)

 

http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat ... ektnr=2732" target="_blank" target="_blank

 

http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... =154854477" target="_blank" target="_blank

 

1700mm bladet passer på den største av disse to sagene.

 

titter nærmere på dette i kveld Sako, nå må jeg i bua igjen å gjøre ferdig noe knivgreier.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
haretex, blader får du vanligvis kjøpt på en vanlig jernvare (Byggmakker). Jeg har gjort det og det er gode blader. fintanna får du også.

Jo, men har de alt? Det finnes jo et utall av bladlengder. Hvis jeg skal kjøpe ei sag til flere tusen må jeg være sikker på at det går an å tak i blader til den fremover.

 

Så langt som jeg her hatt behov har de det.

Link to comment
Share on other sites

@ Sako

Sikker bra saga di, men jeg synes det blir noe av det samme som jeg har. Den var også i den prisklassen når jeg kjøpte den for en del år siden. Har også blad som er 6mm brede og 0,36 tykke. De er forbruksmateriell hos meg. Er vel i sveisinga de ryker. Dessuten må jeg bestille dem hver gang jeg har behov.

 

@ Graahund

Hva slags bredde og tykkelse er det på bladene dine?

Og holder de noe stund?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har litt forskjellig til hva jeg skal skjære. For meg blir det mest tre og noen få ganger horn. Bredden har jeg gjernr på 10-12 mm, men tykkelsen på dem vet jeg faktisk ikke. Kjøper mest fra WWW, men kjøpr også fra tidligere nevnte. Det som skjer hos meg er at bladene rett og slett blir sløve gr. mye sand i treverket. særlig i eik. Har aldri hendt at de har ryki. (røket). :roll: . Hvis jeg husker det så skal jeg se etter når jeg er på verkstedet

Link to comment
Share on other sites

@Sako

Takker for tilbudet, men tror jeg satser på ei helt ny sag.

 

@Graahund

Spenner du ned bladstramminga når saga ikke er i bruk?

 

Fikke en ny mail fra www.verktøy om at de skaffet fintannet også.

Ba om anbefaling på ei sag, samt spurte om hvor fintannet de kunne skaffe. Får se hva han kommer opp med.

Link to comment
Share on other sites

@Graahund

Fikk svaret fra han nå, hva tror du om dette, er sånn ca i den prisklassen jeg tenkte:

 

Ok - her er et godt alternativ!

Dette er en sag med 1,5Hk motor, saghøyde 23cm m.m les mer her:

http://nettbutikk.verktoyas.no/index.cf ... _id=751091" target="_blank

 

Denne leveres med standard blad men vi kan selvsagt få levert blad med både 6, 8, 10 eller 14 tpi. 14 er jo veldig fint da...

Et fin tannet blad vil ligge på ca 230,- 260,- pr stk inkl mva.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

haretex, jeg spenner ikke ned bladet mellom bruk. Har ikke merket at det strekker seg. Den saga du har sett på der, Woodfast er ei meget bra sag. Har lyst på en slik sjøl og. men det står litt på økonomien :wink: . Har en 4runner det skal sommerdekk på nå og det koster flesk. :roll: . Så det får nok vente litt.

Link to comment
Share on other sites

. Har en 4runner det skal sommerdekk på nå og det koster flesk. :roll: . Så det får nok vente litt.

På en annen side, hvis du ikke kjøper sommerdekk må du snart parkere bilen og da får du jo brukt saga mye. :mrgreen:

 

Så du mener det er bra, ja spørs om det blir ei sånn ei da. Får se hva han kommer opp med i morra ang. fintannede blader til den.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Parkere bilen ja, var vel muliges det jeg burde. Men, det er litt avstander her ute på bøgda hvor jeg bor så man blir avhengig av bilen ser du. Helsa ville sikkert ha godt av og spasere en km. eller 5 om dagen :D Han skaffer deg garantert fintanna blader. Han har ihvertfall skaffet meg det meste.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Den var på kampanje til Kr : 4.790.- med understell når eg kjøpte den for 6-7 år sidan..

 

To spørsmål. Er de og få lenger ? Og hvor sterk motor er det i den. Bør være på minst 1,5 hk syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt den hovedsaklig til treverk ja, og litt plexiglass og det har funka fint.. Husker ikkje kor mange tenner pr tomme det er på det bladet mitt, men det er for treverk iallefall..

 

Finn du ein som lager blad, så får du han til å lage fintanna blader til den lengda du skal ha. Men vær litt obs, eg har brukt eit firma til å lage blader til meg, og dei var rett å slett ikkje gode nok, for hard sveis, så dei blei ødelagt etter kort tid. Eine bladet var skeivt sveisa også, så det var ein dårlig opplevelse..

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@malt, Metabo sag har jeg og er ikke fornøyd. Den fungerer generelt dårlig. "tar" bladene og det betyr at de blir fortere sløve enn vanlig. Også dårlig service ihvertfall fra firmaet jeg kjøpte den av. Sliter gummien på hovedjulet og det er vanskelig og få skaffet nye. Ved den minste belastning så hopper bladet av. Jeg har prøvd og justere den saga etter alle kunstens regler, menn blir ikke bedre. Kjøper ei sag fra WWWverktøy ved første anledning. (Woodfast). Og da kaster jeg Metaboen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Når jeg skal bytte blad neste gang skal jeg gå til Tune Sagbladsliperi. Gammelt erverdig firma her i Sarpsborg som er spesialister på sagblader. Har hørt at de ikke er værst på pris....

Glemte å høre med de når jeg kjøpte det nye bladet :oops:

 

Tlf: 69 14 29 96

 

Var hos Tune Sagbladsliperi å kjøpte nytt blad til båndsaga i dag. De leverer alle typer og kvaliteter bandsagblader. Det var bare å ringe å bestille, de sender også.

De tok 150kr for blad inntil 3m.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk endelig den nye Woodfast-saga idag. Som jeg antok var det en god del monteringsarbeid så jeg har brukt en 3-4 timer i ettermiddag til å sette den sammen og å få den på plass. Veier ca 100kg så det var litt å løfte på. Har noe småjusteringer igjen før jeg tar sjansen på å sette i støpslet. Ser ut til å være kvalitet dette.

Kommer med rapport når jeg får kjørt den litt.

Kan ta noen dager, har noe knivgreier jeg må ha ferdig også...

-Haretex

Link to comment
Share on other sites

Saga er montert og jeg har prøvekjørt litt. Virker å være ei kvalitetssag dette. Noe helt annet å sage med en den Clas Ohlson saga jeg har brukt i 8-10 år. Masse krefter i forhold.

Det eneste jeg ikke er fornøyd med er plasseringen av de nedre bladstyringene. Rullen bak bladet er grei, den går det an å se, men sidestøttene nede er kapslet inn med noe deksler så de er lite synlige. Justeringsskruene er lett tilgjengelig, men det hjelper lite når ikke resten er særlig synlig.

 

Jeg er litt usikker på om jeg har fått justert sagbordet slik at det er 100% parallellt med sagbladet. Parallellanlegget er justert etter et spor i sagbordet så det er riktig, men det er vanskelig å vite om hele bordet er parallellt med bladet. Bladet er jo så smalt at det er vanskelig å vinkle seg ut fra det.

Noen som har et godt tips på dette?

 

-haretex

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...