Jump to content

jerkbaitfiske


PederR

Recommended Posts

Jerkbaitfiske kan være veldig gøy, men for å virkelig nyte dette fisket er det greit å ha litt tilpasset utstyr. Korte relativt stive stenger er helt klart å foretrekke. Ei lang tung "vanlig" gjeddestang ala typen pensjonert laksestang blir fort tung og uhåndterlig. De fleste jerkbaits-variantene funker helt fint, så det er bare å satse på farger du veit funker i ditt nærområde. Gangen i vannet er jo ikke noe å tenke på som på andre typer wobblere, da det er du og stangtuppen som lager bevegelsen. Selv liker jeg de litt stutt-tjukke variantene. Gjerne med et stort øye på det tykkeste. Har en vag følelse av at dette lokker frem flere hugg enn om man ikke har det, men det kan godt være noe jeg innbiller meg.

 

Jeg syntes det er en stor fordel med en fortom av stiv type, da det ikke henger seg opp like ofte som når man bruker de tradisjonelle av myk plastlagt wire. Jeg har ikke brukt flettet sene, men holdt meg til normal monofilament og syntes det funker helt utmerket.

 

Så en liten historie:

For en god del år siden leste jeg for første gang om jerkbait fisket og syntes det hørtes facinerende ut. Tok derfor å bestilte noen jerkbaits som så fine ut fra det store utland. Etter noen uker fikk jeg noen stygge, butte og rare plastklumper i posten, som var ganske annerledes en de tradisjonelle wobblerene jeg hadde. I mangel av tilpasset utstyr nappet jeg med ei stor diger karpestang jeg normalt bruker til å fiske de største agnfiskene med (kastevekt opp til 500g) og ei diger Shimano Baitrunner snelle. En ting kan jeg love deg.. jeg har aldri kastet en wobbler lengre!! Men utstyret, som til sitt bruk er veldig bra, funket veldig dårlig til dette her. Den lange tunge stanga var tung å holde i bevegelse hele tiden, og det tok veldig på i armene etter ganske kort tid. Men, som den ivrige tosken man er, er det jo bare å bite i seg smertene og fortsette fisket. Det går en time uten bett, og det går fort en time til.. bytter mellom de innkjøpte udyrene for å se om det hjelper noe, men ingenting ser ut til å hjelpe. Vurderer å gi meg, da det plutselig er en sinnsyk bråstopp der ute. Tror jeg har nappet en krok inn i en trestokk jeg veit ligger der ute en plass, men rekker knapt tenke tanken ferdig før stokken begynner røre på seg. Skjønner da at det her er snakk om ei brukbar gjedde, og blir ivrig. Litt for ivrig.. Klarer å rote det til på ett eller annet vis og mister fisken etter et ganske heftig utras (til gjedde å være) uten engang å ha sett den.

Tenker mitt om egeninsatsen og gjennomføringen av krokinga, men utslitte armer og dårlig konsentrasjon får raskt skylda. Mothugget kom aldri, og utraset ble ikke håndtert rett. Nuvel, jeg tar en liten tenkepause og flytter meg noen meter. Gjør ikke mange kastene før det nok en gang hugger til rett over en dyprenne. Denne gangen sitter mothugget og ei pen lita gjedde på smukke 5,2kg blir etter noen få minutter landet og satt pent tilbake. Prøvde noen kast til, men armene var helt og totalt av etter å ha jobbet med den lange tunge stanga i alt for lang tid.

 

Så, jeg landet en fin fisk. Mistet en stor en og lærte en hel del om jerkbaitfisket allerede på første tur. Det har blitt mange turer til med jerkbait og mer tilpasset utstyr, men må nok innrømme at jeg heller tyr til agnfisk om jeg virkelig satser etter storfisken.

 

Uansett. Lykke til med jerkfisket ditt! Gled deg til noen heftige hugg.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på denne : http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/p ... plid=46411

 

Bruker den selv og er veldig fornøyd.

 

Videre bør du kjøre på multifilament sene med høy bruddstyrke. Sikkert smak og behag der som alt annet, men selv bruker jeg sene med bruddstyrke over 25 kg.

 

Når det kommer til fortom, så kan du med en gang kjøpe deg en av titan. Den vil aldri krølle seg slik som en stål-fortom vil gjøre. Husk at det her brukes tunge jerkbaits og du vil nok komme i kontakt med tung fisk, slik at fortom`en vil få juling.

 

Selve jerkbaitet kommer i mange varianter. Jeg bruker mest Strike Pro Big Bandit i både synkende og flytende utgaver. Hvis jeg skal fremheve en farge som har fungert i alle vann jeg fisker, så må det være papegøye (C38). Dette vil selvfølgelig variere, men man må jo få legge frem sine favoritter :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...