Jump to content

Antonio Zoli 20/.222 - kombien min.


SSamiK

Recommended Posts

Har, som tittelen sier, en Antonio Zoli i kaliber 20/.222

 

198620_196803487027120_100000924096714_513712_3211302_n.jpg

 

På den sitter den et superbillig sikte (type 300kr) av typen Konus, som har et retikkel med "hagle-firkant" rundt krysset som stemmer forbausende bra med haglsvermen på 20m.

Ganske fornøyd med børsa, som er lett og fin å bære når jeg går med hunden på rådyrjakt. Har også brukt den litt på fuglejakt og kikkerten fungerer "greit nok" på fluktskudd etter fugl men det er selvsagt ikke en optimal løsning. Skulle gjerne tatt av kikkerten ved slikt bruk, men montasjen min er litt for slitt til å bare smekke på kikkerten igjen uten at treffpunktet forandres. Lader ikke selv, så inntil videre har jeg nøyd meg med å bruke ferdigrulla Norma i .222 og har fått greie samlinger med det. Hagleløpet spiser greit alt jeg har foret den med. Har ikke sjekket skuddbildet med alt, men de ammotypene jeg bruker mest har fine skuddbilder. Om det er noe jeg skal pirke på, må det være avtrekk og at den ruster litt fort. :roll:

 

Det er faste sikter på børsa, men på 100m treffer jeg godt under, og en del til siden. Går det an å justere slike sikter? Noen i østerdalen som evnt har kompetanse til å hjelpe meg med dette? :wink:

 

Som dere kanskje ser på bildet er det en skade i forskjeftet som jeg burde få gjort noe med. Holder det å olje?

 

Planer for fremtiden:

Om de faste siktene kan justeres vurderer jeg fjerne kikkerten helt. Kanskje sette på et jaktdipoter, om det kan gjøres pent. Hvis ikke må jeg investere i ny montasje så jeg kan ta kikkert av og på uten vesentlig treffpunktsforandring.

Kolben er litt kort for meg, så må ha på en tykkere kolbekappe.

Har hørt det er å få ekstra piper til disse, om det viser seg å stemme har jeg tenkt kjøpe O/U hagle pipe i kaliber 20, da det ville blitt et meget lett og smekkert våpen.

 

Flere som har samme våpen, eller innspill på hva jeg bør gjøre for å få den litt mer som jeg vil.

Link to comment
Share on other sites

Jada, denne har bevist at den funker både på rådyr, rev og storfugl.

 

Så lenge de faste siktene dine "peker rett" så burde oppskytning gå greit det. Har skutt greie samlinger med de åpne siktene på min, problemet er at de ikke sitter i nærheten av svarten. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hadde en Antonio Zoli kombi i kaliber 12/70 og 222 i mange år. Jeg hadde en Aimpoint stående på toppen av denne som jeg kun tok av etter endt sesong og det var tid for full puss før den skulle stå noen måneder i skapet igjen. Brukte aldri de åpne siktene noe spesiellt, men jeg hadde noen skudd på banen hvert år bare for og ha de i reserve i tilfelle...... Brukte Zoli`en 95% av tiden til og jakte rådyr med og så hendte det fra tid til annen at det kom en hare eller en storfugl foran. Jeg brukte denne som en "hagle" med mulighet for rifleskudd og enkelte høster var bare rifle-løpet i bruk da rådyra ikke ville så nærme.....

 

Det var egentlig med stort vemod denne forsvant ut av huset nå for ett par måneder siden da jeg har vært kjempefornøyd med denne opp gjennom mange år. Men det sto en drilling og banket på døren og da var det ikke så mye valg. Siden jeg var så fornøyd med denne kombien, så ble drillingen fra samme familie Antonio Zoli, men det havnet nå en Swaroski Z6I 1-6x24 på toppen av denne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...