Jump to content

Schillerstøver


IvoRei

Recommended Posts

Jeg har lenge snakket om å få hund nummer 2. Jeg har til og med luftet tankene om hvilke rase her inne. Av plassmessige årsaker tenkte jeg at en foxterrier ville være perfekt. Men hva skal jeg bruke den til her i Trondheim?

Den neste tanken var laika. Den kan jeg jo jage alt med. Men igjen, en laika er en middels stor hund, med et vanvittig aktivitetsbehov og med mindre jeg vet hva jeg slipper den på, aner jeg ikke hva den jager.

 

For en student med et greit budsjett(har faktisk veldig god økonomi til en student å være), uten bil og uten hus med plass til hundegård, tenker jeg at jeg vil at hund nummer 2 skal være en jeg kan bruke mye. Altså en hund som jager et vilt som har lang jaktsesong og som det er mer enn nok av. Rev.

 

Tanken min er at hunden jeg anskaffer skal jage rev og kun rev. At mye av jobben ligger hos meg i pregingsfasen som valp og unghund er jeg klar over, men her i Trondheim har jeg faktisk et veldig godt utgangspunkt. Schillerstøvertispene blir ikke så store og hunden vil bli relativt "enkel" å aktivisere, da jeg har fått jakttillatelse på rev hos en grunneier som er 10min med buss unna der hvor jeg bor.

 

Spørsmålet mitt til dere er: er det noen her inne som har erfaringer med rasen? Hvem ville dere med erfaring kontaktet hvis dere skulle hatt valp til revejakt?

Link to comment
Share on other sites

Ville anbefalt deg å se til Sverige.

Våre naboer har egne reveprøver og avler hunder utelukkende for revejakt.

Her vet du mer hva du får, som du sikkert skjønner av nicket mitt, så ville jeg anbefalt en Finne, men du får sikkert en god hind i Schiller også, det viktigste er linjene du velger hunden fra.

Link to comment
Share on other sites

Ville anbefalt deg å se til Sverige.

Våre naboer har egne reveprøver og avler hunder utelukkende for revejakt.

Her vet du mer hva du får, som du sikkert skjønner av nicket mitt, så ville jeg anbefalt en Finne, men du får sikkert en god hind i Schiller også, det viktigste er linjene du velger hunden fra.

 

Grunlage for å anbefale en finne i stede for schiller hvis du skal ha en revhund?

Hvis du skal jakte rev i rundt trondheim så skulle du had avtale med mer en ein grunneier. En revlos kan fort strekke seg over noen km. Skal selv mest trolig hente meg Hamilton i Sverge etter reveliner i sommer, men vil ikke anbefale det mer enn annet, men det er en rase jeg personlig liker.

Link to comment
Share on other sites

Er med Schiller som med mange andre raser,noen blir gode andre ubrukelige..Var nær ved å kjøpe en selv nettopp,voksen hund som ikke jaget Rev!Kun Hare.Men ombestemte meg da jeg skal ha kortbeint hund denne gang.Ikke for å ødelegge stemningen,men det er tungvint å jakte Rev med en langbeint hund uten bil..kan fort bli litt leting etter den!Selv om den skal komme tilbake selv..Peiler er nødvendig iallefall!Først ville jeg kun konsentrert meg om å jakte med Setteren,og la hu få erfaring!Det blir fort litt stress med to så forskjellige hunder!Har lett for at de begge blir for lite brukt,selv har jeg alltid dårlig samvittighet,når jeg drar ut tidlig på Harejakt,og Gordonsetterne ser på meg med bedende øyne og vil være med..Har jo ingenting med det jeg men,mener du bør kose deg i skog og fjell denne høsten iallefall med Akela,så blir det Støver etterhvert!

Link to comment
Share on other sites

Det var også det som var tanken cameron, en gang i februar til neste år. Da har vi est sannsynlig fått kjøpt bolig og er etablerte i Trondheim. hamilton: jeg kan jakte så mye jeg vil på TJFF sine terreng også, men grunneieren ble nevnt fordi det er veldig tett med rev og veldig kort vei dit - perfekt i pregingsfasen :wink:

 

Sverige er vel det eneste alternativet - med mindre noen her kan gi meg konkrete tips angående oppdrettere her i Norge som fokuserer på revlinjer.

Link to comment
Share on other sites

Grunlage for å anbefale en finne i stede for schiller hvis du skal ha en revhund?

Hvis du skal jakte rev i rundt trondheim så skulle du had avtale med mer en ein grunneier. En revlos kan fort strekke seg over noen km. Skal selv mest trolig hente meg Hamilton i Sverge etter reveliner i sommer, men vil ikke anbefale det mer enn annet, men det er en rase jeg personlig liker.

 

Grunnlaget er at det er en rase med mange flere individer og derav et mye større avlsmateriale (mer å velge i).

I Norge er det vel lite Finner som blir dokumentert (jaktprøver), brukt på rev. Men vet at det står ei tispe i Snertingdalen som er NJCH på Rev og som det mest sansynlig skal legges kull på. Send meg en PM om du er interessert i mer info.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Grunlage for å anbefale en finne i stede for schiller hvis du skal ha en revhund?

Hvis du skal jakte rev i rundt trondheim så skulle du had avtale med mer en ein grunneier. En revlos kan fort strekke seg over noen km. Skal selv mest trolig hente meg Hamilton i Sverge etter reveliner i sommer, men vil ikke anbefale det mer enn annet, men det er en rase jeg personlig liker.

 

Grunnlaget er at det er en rase med mange flere individer og derav et mye større avlsmateriale (mer å velge i).

I Norge er det vel lite Finner som blir dokumentert (jaktprøver), brukt på rev. Men vet at det står ei tispe i Snertingdalen som er NJCH på Rev og som det mest sansynlig skal legges kull på. Send meg en PM om du er interessert i mer info.

 

 

Å gjøre dette til en diskusjon om hvilken rase man bør velge, ser jeg ikke nytten av. Selv valgte jeg schillerstøver, for den rasen appelerte mest for meg. De argumentene Finskstøver kommer med, skal du nok ikke legge mye vekt på. Det er mer enn nok av gode schillerstøvere etter revelinjer å ta av i norden.

 

Personlig vurderte jeg mange raser før valget til slutt endte på ei schillerstøvertispe etter revelinjer fra Sverige. Hadde i utgangspunktet lyst på en norsk støver for revejakt, men til tross for at jeg vet at det finnes mange gode dunkere og haldenstøvere på rev, virker det som om at det ikke blir vektlagt i harehundklubbene. Dette er synd, for jeg tror at dette kan være en viktig del av redningen for de norske rasene, nemlig revejakt. Tror denne jaktformen vil øke mere i årene som kommer, enn f.eks harejakt. Vurderte også blandingsstøvere, men hadde lyst på en hund der jeg kunne delta på utstilling/ jaktprøver, og å være med på et mere målrettet avlsarbeid enn det ville vært med en blandingshund.

 

Men jeg vil ikke med dette anbefale deg å kjøpe schillerstøver. Dette pga de argumentene du bruker for å skaffe deg en hund nr to. Du sier at du har vurdet laika, men at du tror at denne har et for stort aktiviseringsbehov, og at du i beggynnelsen ikke vet hva den jager. Du nevner også at du ikke har bil. Til dette vil jeg bare si, jeg har hatt laika, og schillerstøveren (forøvrig alle støvere) krever like mye aktivisering som laikaen, og uansett hvilken støver du kjøper, så vet du ikke hva den jager når den er ung. Her på forumet kan det høres ut som om noen støverraser kun jager rev, men dette er nok desverre et resultat av ønsketenkning eller erfaring med for lite hunder. Det finnes nok de individer som kun jager ett bestemt vilt hele livet, men dette er nok ikke noe som ligger bare til en bestemt rase.

 

Det at du ikke har bil, vil også være et stort problem. Jakter du rev med støver (eller, jakter du med drivende hund), bør du ha tilgang på bil. Vil ikke utbrodere dette nermere, men selv kunne jeg ikke sett for meg hvordan en jaktsesong uten bil ville vært. Du MÅ ha bil om du bor i Trondheim, og skal jakte med drivende hund.

 

Men skulle du fortsatt være interessert i revejakt med hund, er du velkommen til å være med på jakt til høsten :) Jeg bor ca 30 km fra Trondheim, og jakter rev med schillerstøver. Hun er ikke mere enn 13 måneder ennå, men har en utrolig jaktlyst, og hadde mange fine loser før båndtvangen satte en stopper før jakta 1. april. Er veldig spent på hvordan det går til høsten, og skulle forventningene om gode revearbeid slå til, så blir det nok et kull med schillerstøvere etter gode gamle svenske revelinjer her, om et år eller to :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei Schoenauer!

 

Takker for godt og utfyllende svar. Beklager at responsen min er treg, det har vært lite data og mye hundetrening og eksamenslesing i det siste.

 

Igjen ser jeg at jeg har formulert meg litt dårlig. Jeg mener ikke å si at jeg ikke ville få dekket aktivitetsbehovet til en Laika, fordi jeg har en formening om at Schillerstøveren trenger mindre trim. Jeg har allerede fått erfare hvor mye som skal til for å slite ut setteren min. Og aktiviteten er jo bare en femtedel av hundeholdet. Men jeg vil ha en hund der utgangspunktet for klovviltrenhet er størst mulig, samtidig som jeg gjerne vil ha en rase som appelerer til meg. Det gjør så absolutt Schillerstøveren.

 

Til invitasjonen din sier jeg meget ja takk:) Er det ønskelig, bare send kontaktinfo på PM, så tar vi det derfra. Ikke så altfor lenge til det er lov å jakte rev med hund igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Grunlage for å anbefale en finne i stede for schiller hvis du skal ha en revhund?

Hvis du skal jakte rev i rundt trondheim så skulle du had avtale med mer en ein grunneier. En revlos kan fort strekke seg over noen km. Skal selv mest trolig hente meg Hamilton i Sverge etter reveliner i sommer, men vil ikke anbefale det mer enn annet, men det er en rase jeg personlig liker.

 

Grunnlaget er at det er en rase med mange flere individer og derav et mye større avlsmateriale (mer å velge i).

I Norge er det vel lite Finner som blir dokumentert (jaktprøver), brukt på rev. Men vet at det står ei tispe i Snertingdalen som er NJCH på Rev og som det mest sansynlig skal legges kull på. Send meg en PM om du er interessert i mer info.

 

 

Å gjøre dette til en diskusjon om hvilken rase man bør velge, ser jeg ikke nytten av. Selv valgte jeg schillerstøver, for den rasen appelerte mest for meg. De argumentene Finskstøver kommer med, skal du nok ikke legge mye vekt på. Det er mer enn nok av gode schillerstøvere etter revelinjer å ta av i norden.

 

Personlig vurderte jeg mange raser før valget til slutt endte på ei schillerstøvertispe etter revelinjer fra Sverige. Hadde i utgangspunktet lyst på en norsk støver for revejakt, men til tross for at jeg vet at det finnes mange gode dunkere og haldenstøvere på rev, virker det som om at det ikke blir vektlagt i harehundklubbene. Dette er synd, for jeg tror at dette kan være en viktig del av redningen for de norske rasene, nemlig revejakt. Tror denne jaktformen vil øke mere i årene som kommer, enn f.eks harejakt. Vurderte også blandingsstøvere, men hadde lyst på en hund der jeg kunne delta på utstilling/ jaktprøver, og å være med på et mere målrettet avlsarbeid enn det ville vært med en blandingshund.

 

Men jeg vil ikke med dette anbefale deg å kjøpe schillerstøver. Dette pga de argumentene du bruker for å skaffe deg en hund nr to. Du sier at du har vurdet laika, men at du tror at denne har et for stort aktiviseringsbehov, og at du i beggynnelsen ikke vet hva den jager. Du nevner også at du ikke har bil. Til dette vil jeg bare si, jeg har hatt laika, og schillerstøveren (forøvrig alle støvere) krever like mye aktivisering som laikaen, og uansett hvilken støver du kjøper, så vet du ikke hva den jager når den er ung. Her på forumet kan det høres ut som om noen støverraser kun jager rev, men dette er nok desverre et resultat av ønsketenkning eller erfaring med for lite hunder. Det finnes nok de individer som kun jager ett bestemt vilt hele livet, men dette er nok ikke noe som ligger bare til en bestemt rase.

 

Det at du ikke har bil, vil også være et stort problem. Jakter du rev med støver (eller, jakter du med drivende hund), bør du ha tilgang på bil. Vil ikke utbrodere dette nermere, men selv kunne jeg ikke sett for meg hvordan en jaktsesong uten bil ville vært. Du MÅ ha bil om du bor i Trondheim, og skal jakte med drivende hund.

 

Men skulle du fortsatt være interessert i revejakt med hund, er du velkommen til å være med på jakt til høsten :) Jeg bor ca 30 km fra Trondheim, og jakter rev med schillerstøver. Hun er ikke mere enn 13 måneder ennå, men har en utrolig jaktlyst, og hadde mange fine loser før båndtvangen satte en stopper før jakta 1. april. Er veldig spent på hvordan det går til høsten, og skulle forventningene om gode revearbeid slå til, så blir det nok et kull med schillerstøvere etter gode gamle svenske revelinjer her, om et år eller to :)

 

Du skriver at det i norden finnes mer enn nok gode Schillere etter revelinjer. I Norge finnes det svært få om noen i det hele tatt , likeså med Finland. Da står vi igjen med Sverige , her finnes de men ikke på langt nær i den skala du refererer til....såvidt jeg vet.

 

Du skriver også " Her på forumet kan det høres ut som om noen støverraser kun jager rev, men dette er nok desverre et resultat av ønsketenkning eller erfaring med for lite hunder. Det finnes nok de individer som kun jager ett bestemt vilt hele livet, men dette er nok ikke noe som ligger bare til en bestemt rase. "

 

Mulig jeg er en ønsketenker , kanskje skorter det på erfaringen også....men jeg har / har hatt 4 støvere i nemte kategori :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter vil jeg bare si at det er svært krevende å gi 2 hunder av totalt forskellig rase og arbeidsmåte nok jakt....da du ikke kan bruke de samtidig. Det krever antagelig svært mye mer enn du aner. Resultatet er mest sannsynlig at du i beste fall blir sittende med 2 middelmådige hunder grunnet at du ikke rekker over å bruke de nok. Og jakthunder med stor jaktlyst som ikke blir brukt bruker sannsynlig noe av de kreative evnene på å lage til et eller annet jævelskap....spesielt om du ikke har hundegård :winke1: Og jakt med revestøver krever bil , klarer ikke se for meg en revejakt uten bil.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...