Jump to content

stålhaglpatroner til jakt?


Ørret

Recommended Posts

Her er en test av stålhagl: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/article323317.ece

 

Tviler på at alle butikker har alle typer, så en må nesten sjekke hva de har og se om de scorer brukbart i test.

 

Du bør gå opp minst èn størrelse i forhold til vismuth feks. Tror egentlig jeg ikke ville brukt noe mindre str enn feks 2 eller 3 på skogsfugljakt (bruker selv 3 og 4 vismuth). På duejakt bør du ikke bruke noe mindre enn 5'er. Har opplevd at leirdueskudd (som visstnok var vanlig i "blyalderen" - uten at jeg kan si så mye om det da jeg begynte å jakte det samme året som bly ble forbudt - 2005) bare gjør at fuglen feller fjær, flyr videre og kanskje dør senere en gang. Bruker 5'er nå.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen store skrupler mot å bruke leirduehagl på duer. Bare være litt mer obs på å slippe duene et par meter nærmere enn "normalt". Blir noen flere som må avlives med en hodesnurr, men ikke erfart at flere flyr videre enn med 5'er.

Ellers kan jeg anbefale Nordic T1 for duer. 5'er med godt skuddbilde i min hagle hvertfall. Og kan telle på én hånd hvor mange som ikke klappet sammen i smellen i løpet av fjorårets jakt med den patronen. Og det datt rundt 100 med den.

 

Ellers så prøvde jeg Blackcloud 3'er på ender. Med godt resultat. Men her gikk spredningen meget forskjellig i de tre haglene vi brukte. Jeg hadde "normale" samlinger på 30meter med 1/4 og 1/2 trangboring. En kompis med Star Baikal måtte på 20-25 meter for å ha samme samling. Jeg er usikker på boringen på standard Baikal med faste chokere... Og sistemann hadde de tetteste samlingene jeg noengang har sett... med åpen choker og på 40 meter... Så litt testing av samling på papp og våte aviser kan lønne seg.

 

Dette er vel de eneste stålpatronene jeg har testet på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...