Jump to content

Skifting av løp på mauser


fanafjorden

Recommended Posts

Det er mulig dette har vært oppe før, men jeg ønsker en utførlig forklaring på skifte av løp på m98 mauser.

Dersom man kjøper en pipe til m98 vil den da passe i låskassen. Hvordan bruker man go og no go tolkene. Er det noe alternativ til å bruke tolker? Den gamle pipen har jeg fått ut. Hva med headspace etc. Er det noen som har gjort dette selv og hvordan gjøres dette fra a - å.

Den infoen jeg har funnet på youtube og andre stederr god men jeg føler likevel at jeg sitter igjen med like mange spørsmål. Må få det inn med teskje skjønner dere.

Link to comment
Share on other sites

Ja det syntes jeg virkelig da min filosofi er den at allt som er skrudd sammen går an å skru fra hverandre igjen og vise versa. Må si det er overraskende at det tydeligvis ikke er noen her inne på forumet som vet hvordan en slik operasjon skal utføres for å oppnå topp presisjon. Altså gjøres helt riktig.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, jeg har faktisk en eldre dreiebenk som brukes til diverse hobbyprosjekter. Men komfortabel vil jeg ikke påstå at jeg er. Nå er pipen jeg ønsker å montere ferdig med kammer så da trodde ikke jeg at jeg trengte kammebrotsj. Det er jo ofte slik at man ikke blir en god mekaniker før en har ødelagt en god del motorer. Hele vitsen med mitt spørsmål er jo at det er morro å gjøre ting selv. skeptikere vil jo aldri lære noe.

Link to comment
Share on other sites

Ok..ei mauserpipe kan du bryste på to forskjellige måter..enten på låskassehalsen eller på den indre flensen. Førstnevnte regnes som god latin..

 

Stemmer ikke headspacen,må du enten dreie av kammerenden av pipa, brysningsflata på pipa eller begge deler.. I begge tilfeller må sannsynligvis kammeret finjusteres med kammerbrotsj og go- no go tolkene.

 

Neste potensielle problem kommer hvis det ferdige kammeret og den brotsjen du måtte ha for hånden er i hver sin ende av toleranseområdet.du kan da ende opp med et kammer som har en snodig fasong. De fleste leverandører av ferdigkamra piper leverer som oftest disse pipene som "Short-Chambered", dvs. at de har et undemåls kammer beregnet for å finjusteres med kammerbrotsj etter tilpasning av løp til låsekasse, og på den måten unngås ovennevnte problematikk.

 

Ingenting av dette er egentlig heksekunst,men fordrer som nevnt tilgang til de beskrevne verktøy..

Link to comment
Share on other sites

I beste fall har du ei pipe som passer rett i kassa.

 

Da trenger du bare en skrustikke med bakker eller innlegg som passer for låskassa og en pipenøkkel.

Sett godt fast og gi pipenøkkelen et godt kakk med en klubbe i riktig kaliber, skru ut den gamle pipa og inn med den nye.

 

For best mulig presisjon så kommer du ikke unna dreiebenk, kompetanse og riktig verktøy som Raudnakke sier.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, jeg har faktisk en eldre dreiebenk som brukes til diverse hobbyprosjekter. Men komfortabel vil jeg ikke påstå at jeg er. Nå er pipen jeg ønsker å montere ferdig med kammer så da trodde ikke jeg at jeg trengte kammebrotsj. Det er jo ofte slik at man ikke blir en god mekaniker før en har ødelagt en god del motorer. Hele vitsen med mitt spørsmål er jo at det er morro å gjøre ting selv. skeptikere vil jo aldri lære noe.

 

Sjelden man plasserer en motor 10 cm fra trynet når man fyrer 100% turtall første gangen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ok..ei mauserpipe kan du bryste på to forskjellige måter..enten på låskassehalsen eller på den indre flensen. Førstnevnte regnes som god latin..

 

Stemmer ikke headspacen,må du enten dreie av kammerenden av pipa, brysningsflata på pipa eller begge deler.. I begge tilfeller må sannsynligvis kammeret finjusteres med kammerbrotsj og go- no go tolkene.

 

Neste potensielle problem kommer hvis det ferdige kammeret og den brotsjen du måtte ha for hånden er i hver sin ende av toleranseområdet.du kan da ende opp med et kammer som har en snodig fasong. De fleste leverandører av ferdigkamra piper leverer som oftest disse pipene som "Short-Chambered", dvs. at de har et undemåls kammer beregnet for å finjusteres med kammerbrotsj etter tilpasning av løp til låsekasse, og på den måten unngås ovennevnte problematikk.

 

Ingenting av dette er egentlig heksekunst,men fordrer som nevnt tilgang til de beskrevne verktøy..

 

En Mauserpipe skal IKKE bryste på låskassehalsen men på bunnen av gjengestykket på kassa, det må være helt klart! Ellers er jeg ganske så enig.

En ferdigkamret pipe har ikke(eller bør ikke ha) for langt kammer. Når pipen er skrudd i må kammerlengden justeres med en dertil egnet kammerbrotsj, hvis kammeret er for langt må kammerenden dreies ned slik at kammerlengden blir korrekt eller for kort, slik at kammeret kan justeres med brotsj i etterkant.

Ingenting av dette er rakettforskning, men man må ha riktig verktøy, og en brotsj er temmelig dyr. En annen ting er at du må ha et verktøy å feste pipa i, det mest vanlige nå til proff bruk er et hydraulisk klemmeverktøy, og du må også ha en låskassenøkkel. Skrustikke og rørtang egner seg dårlig! Men mange amatørjobber bærer merke av at dette utstyret er brukt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...