Jump to content

Choker til sporting og skeet?


vogri

Recommended Posts

Hvilke choker anbefales for skeet og sporting, jeg benytter en Beretta 686 e Sporting. Setter pris på innspill...

 

Eg ønsker å legge til jegertrap også... skyter til vanlig med 1/2 standard choke som følgte med hagla.

Har det noe for seg å kjøpe ny choke i 1/2 fra td. Briley?

Link to comment
Share on other sites

Det har lite for seg å bytte chokemerke. Særlig hvis du ikke har prøveskutt hagla. Kan jo være at du bytter til noe som er dårligere. Patrontypen betyr mye mer. De faktorene som spiller inn for kvaliteten på skuddbildet er: 1.Patron 2. kvaliteten på løpet, og til slutt choker.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

:roll: Noen som kan fortelle meg om "Briley Beretta Optima Spectrum Shotgun Choke" passer til 686 E, eller om disse er av den lange typen og passer i 682 etc i stedet.

Håper de passer til 686, hvis ikke kommer 2 stk Skeet, 2 stk IMP Cyl og 2 stk MOD Cyl til salgs :trist:

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg var redd for :oops::(

da har jeg 6 stk choker tilgjengelig om noen er interessert :trist: Må bare få de, de er sendt fra "Briley" 9 april...

 

Da blir det å bestille nye, denne gang fra avalon.guns.com, mailet med Nick der og han også sa jeg måtte ha viktory....

Link to comment
Share on other sites

I sporting bruker man generelt trangere choker enn lerduesti, man kan også skru inn og ut choker så mye man vil underveis i løypa, hadde jeg hatt god råd så hadde jeg rett og slett kjøpt to av hver :mrgreen:

Mange justerer også skuddbildet med å bruke forskjellige patroner, du kan f.eks skyte med halv/halv og ha 3 forskjellige typer patroner som har forskjellig skuddbilde.

 

I skeet er det stort sett bare å bruke det mest åpne man har, cyl/cyl, cyl/skeet, skeet/skeet f.eks.

 

Victory er forøvrig ikke en type choker, det er et varemerke. Du kan godt kjøpe Brileychoker, så lenge du kjøper noen som passer i hagla di.

 

Hvis man ikke bruker choker ødelegger man hagla.

Link to comment
Share on other sites

Har du målt lengden på de orginale chokene?

Beretta har to typer: victory og optima

Victory er den gammle typen og Optima er noe de har funnet på i nyere tid.

Victory er som regel javn med pipeenden, mens Optima stikker et par cm på utsiden.

 

http://www.briley.com/12gauge.aspx" target="_blank

 

Du skriver at du har en 686 E og den er levert med begge typer choker.

 

Mvh

Måsabjønn

Link to comment
Share on other sites

I sporting bruker man generelt trangere choker enn lerduesti, man kan også skru inn og ut choker så mye man vil underveis i løypa

Gjelder dette kun sporting eller er det slik i leirduesti å nå? For tiligere så var det ikke lov å bytte shoker under leirduesti. Sporting vet jeg ikke..

Har du regelink hvor dette står :) ?

Link to comment
Share on other sites

Poenget er vel å bruke ''riktig'' choke til duene :?:

dvs. du trenger ikke å skru i den trangeste choken som er laget for å knuse ei due på 10 meter :idea:

 

Når jeg skyter Fitasc bruker jeg stort sett 1/4og 1/2 og bytter patroner etter hva jeg skal skyte på :!:

8 på de normale og korte holda og 7 eller 6,5 på de lange.

 

Til skeet og lerduesti pleier det å holde med skeet og 1/4 for å knuse duene.

 

da er det stort sett opp til idioten som holder i spettet å gjøre riktig og de få gangene som det skjer så ryker dua 8)

Link to comment
Share on other sites

Har du målt lengden på de orginale chokene?

Beretta har to typer: victory og optima

Victory er den gammle typen og Optima er noe de har funnet på i nyere tid.

Victory er som regel javn med pipeenden, mens Optima stikker et par cm på utsiden.

 

http://www.briley.com/12gauge.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Du skriver at du har en 686 E og den er levert med begge typer choker.

 

Mvh

Måsabjønn

 

Du tar litt feil der!

Victory (fra Beretta) er en mobilchoke som stikker utenfor løpet og passer i alle Beretta som har mobilchoke.

Optima er nytt løp fra Beretta som har større innvendig diameter.(18.6-18.7mm) (682E, DT10 og SO + noen som kan bestilles med dette)...Disse chokene fåes i både lange og korte typer.

686E er kun levert med mobilchoker.

Sv10 og A400 blir også levert med optima pipe men har egne choker som heter Optima HP.

 

Cylinder og US Skeet el. 1/4 er ett bra valg av choker til skeet og leirduesti.

I leirduesti er det ikke lov å bytte choker, og må skytes med stål, mens fitasc har disp på bly (NM) og kan skytes på lenger hold med trangere choker.(her har man lov å bytte choker).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvis du laver skudbillede test på papir kan du tage billeder af dette med digital kamera og køre dem gennem Shotgun Insight

 

Det har jeg prøvet med succes på både Blaser F3 og Browning GTS

 

I dag anvender jeg på Browning 7/8 og 1/1 Teague chokes til 24 gram under træning, og til konkurrence 3/8 og 1/2 til 28 gram

 

På F3 anvendte jeg 3/4 og 7/8 Teague chokes til 24 gram

Link to comment
Share on other sites

Poenget er vel å bruke ''riktig'' choke til duene :?:

dvs. du trenger ikke å skru i den trangeste choken som er laget for å knuse ei due på 10 meter :idea:

 

Når jeg skyter Fitasc bruker jeg stort sett 1/4og 1/2 og bytter patroner etter hva jeg skal skyte på :!:

8 på de normale og korte holda og 7 eller 6,5 på de lange.

 

Til skeet og lerduesti pleier det å holde med skeet og 1/4 for å knuse duene.

 

da er det stort sett opp til idioten som holder i spettet å gjøre riktig og de få gangene som det skjer så ryker dua 8)

 

eg har skutt i ca 4 år nå.

og eg har skyte såpas mye at eg treffer uansett choker. men det er jo avhengig av hva eg skyter.

når eg skyter sti så blir det ofte 1/4 og 1/4 eller skeet/sylinder.

jeger trap så skyter eg ikke med åpnere en 1/4. men eg skyter mest jeger trap med Full. (med nitedal sport)

liker og få den dua så borte som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...