Jump to content

Harepest i vannet?


Palinder

Recommended Posts

Det meldes i Adresseavisa i dag om at det er stadig større forekomst av harepest i Norge. Spesielt er midt-Norge utsatt skrives det. Noen skal ha blitt syke av å drikke urenset brønnvann, og det advares dermed mot dette. Hva tror folkens om dette? Jeg bruker som regel ikke å drasse med meg særlig med vann på tur, da det tross alt er mildt sagt fuktig i skogen hos oss, slik at en bekk eller et vann alltid er rett rundt neste busk. Men nå vet jeg ikke helt. Skal man da være nødt til å stappe sekken full med drikkevann fra springen? Pffff. Kjedelig i så fall, men er det farlig å drikke vann fra bekken så må man vel ta konsekvensen av det..

 

Jeg har for øvrig ikke støv eller bakterier på hjernen, bare så det er sagt. Har generelt stor tro på eget immunforsvar, men harepest.. -frister ikke.

Jeg fester selvfølgelig mye mer lit til hvermansens synsing enn ekspertuttalelser :mrgreen:

 

Hva tror dere?

Artikkel i adressa.no:

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1607515.ece

Link to comment
Share on other sites

Det er nytt for meg at harepest kan finnes i bekkene. Derimot vet jeg at musepest er mulig å få i seg fra vann, og at dette særlig er mulig i lemenår (som kan ha samme pesten så vidt jeg vet) Jeg drikker vann fra bekker, det har gått bra så langt, men i høst når jeg vassa i daue lemen og lemmenlort lot jeg være. Kan harepest og musepest er noe av det samme? Harepest heter tularemi på fagspråket så vidt jeg vet.

 

I de terrengene jeg jakter i er det så glissent med hare at det må være som å vinne i lotto hvis haren dauer av pest og sprer bakteriene i en bekk som jeg drikker av.

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent er ikke harepest en pest som spesifikt rammer harer, men heller gnagere generelt. Noen må gjerne rette på dette.

 

Her er det også nylig bekreftet flere tilfeller av pesten, med drikkevann som smittekilde. http://www.bladet.no/nyheter/article5537624.ece

 

Kaffevannet kokes jo uansett, og ei drikkeflaske med springvann i sekken er i mine øyne verdt det ;)

 

Jon Martin

Link to comment
Share on other sites

Kilde http://www.mynewsdesk.com/no/view/pressrelease/harepest-i-vest-agder-fylke-523131

Unngå ukokt vann fra bekker

Harepest forårsakes av en bakterie ved navn Francisella tularensis. Bakterien overlever både kjøletemperatur og frysing, men dør ved varmebehandling. Jegere og turgåere som drikker ukokt vann, bør derfor unngå å ta vannet fra små bekker. Vann fra elver eller innsjøer utgjør liten risiko i denne sammenheng pga stor fortynning.

 

Den viktigste smittekilden for harepest er smågnagere, bever, ekorn, rotte og lemen. Utbrudd av harepest forekommer hver høst, og forekomsten øker i år med mye smågnagere. Vann fra for eksempel bekker og brønner vil kunne representere en smitterisiko fordi vannet kan inneholde døde smågnagere

 

Så ifølge mattilsynet kan den smitte i vann. Om det er stor fare eller ikke skal jeg ikke uttale med om, men det er nokk info til at jeg tar med ei ekstra drikkeflaske når jeg drar på tur

Link to comment
Share on other sites

Kan harepest og musepest er noe av det samme? Harepest heter tularemi på fagspråket så vidt jeg vet.

 

Nei, harepest skyldes en bakterie (Francisella tularensis), den kan effektivt behandles med antibiotika og har lav dødelighet selv om den kan gjøre deg ganske alvorlig syk. Den smitter vel primært via gnageravføring, og den kan absolutt smitte via vann!

 

Musepest skyldes et virus (Puumala i Hantavirus-familien), og smitter helst via forstøvet avføring fra gnagere (typisk kan du virvle opp viruspartikler hvis du koster ut av ei hytte eller hugger ved). Det er ikke så veldig smittsomt, og de aller fleste får en lett virusinfeksjon som går over av seg selv. Noen få kan få alvorlig nyresvikt men dødeligheten er generelt lav. Denne infeksjonen er det derimot ikke mulig å behandle.

 

 

Begge infeksjonene er egentlig ganske lette å unngå: Kok vann og bruk hansker når du flår haren i forhold til harepest, og unngå støv med mulig gnageravføring i forhold til musepest (vask med vann så slipper du støv, og hugg veden ute i friluft). Er du så uheldig at du blir smittet så går du til legen og husker på at dette går stort sett alltid bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...