Jump to content

7,92x61 raufoss


the dearhunter

Recommended Posts

Ryddet litt her om dagen gjennom noe gammelt arvegods og kom over en pose med noen gammle rifle patroner.

Syntes størelsen var litt uvanelig på de og var kun merket r.a (raufoss) og årstall.

Gjorde noen undersøkelser på nettet og fant ut dette.

http://no.wikipedia.org/wiki/7,92_x_61" target="_blank

Er disse ganske vanelige eller har jeg kommet over noen litt spessielle?

send meg gjerne en pm :)

 

mvh

k j

Link to comment
Share on other sites

Sjekket den linken til Wikipedia, der står at disse patronene kun er laget i Norge, det er ikke sant. Jeg hadde i sin tid ei skarp og 2 tomme ubrukte stålhylser som var laget i Tyskland under 2.VK. Trolig laget for bruk i norske MGer i Norge. Se bilde.

 

MGtungTysk.jpg

 

Norske patroner er vel ikke så sjeldne i vanlig skarp, selv jeg har noen slike liggende. Jeg har også løspatron med trepropp som er ganske sjeldne skulle jeg tro. Byttes gjerne i noe jeg synes er gøy.

Link to comment
Share on other sites

Er denne det samme som 8x60S...?

 

Fra Wikipedia, det frie leksikonet

 

The 8x60mm S (the S means it is intended for 8.2 mm (.323 in) groove diameter bullets) is an uncommon rimless bottlenecked centerfire cartridge of German origin, dating back to the interbellum period between World War I and World War II. As is customary in European cartridges the 8 denotes the 8 mm bullet caliber and the 60 denotes the 60 mm (2.362 in) case length. The 8x60mm S can, due to its 83.6 mm (3.291 in) overall length, easily be chambered in standard sized Mauser 98 bolt action rifles.

History

 

After World War I, the Allied forces signed the Treaty of Versailles. This Treaty prohibited the use of standard military weapons and ammunition by Germany. However, civilian hunters didn't want to give up on this great round, so a new cartridge was designed by the German arms manufacturer Deutsche Waffen und Munitionsfabriken (DWM). Extending the 7.92x57mm Mauser cartridge case by 3 mm (2 mm of lengthened body plus 1 mm of lengthened neck) created the 8x60mm S. The 8x60mm S bullet diameter is 8.20 mm (.323 in) as found in the 8x57mm IS.

 

The new cartridge used the same bullet and therefore only the chamber of the rifle had to be modified (reamed out by 2 mm plus 1 mm of neck extension) to accommodate the slightly longer case. This operation was easily performed on Gewehr 98 and Karabiner 98k rifles.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket den linken til Wikipedia, der står at disse patronene kun er laget i Norge, det er ikke sant. Jeg hadde i sin tid ei skarp og 2 tomme ubrukte stålhylser som var laget i Tyskland under 2.VK. Trolig laget for bruk i norske MGer i Norge. Se bilde.

 

Norske patroner er vel ikke så sjeldne i vanlig skarp, selv jeg har noen slike liggende. Jeg har også løspatron med trepropp som er ganske sjeldne skulle jeg tro. Byttes gjerne i noe jeg synes er gøy.

 

Takker for infoen :D

Utrolig gøy og se på hvor mye info folket på dette forumet har :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...