Jump to content

22.vekselsett - regnes det som en del av "kvoten"


DHK

Recommended Posts

Jeg er primært rekreasjonsskytter og har pr tiden 4 våpen - som anses som kvoten for en rekreasjonsskytter.

 

Jeg har lyst på et vekselsett i 22. til CZ en min for mengdetrening, men er usikker på om dette regnes som et våpen i kvoten og om jeg da evt må kvitte meg med et annet våpen.

 

Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Vekslesett til pistol (uansett kaliber), er regnet som våpendel. Og regnes ikke med i antall komplette våpen man har.

 

Man Skriver "Vekslesett" under Våpen/Våpendelens art.

Man skriver "Ø/K" under Våpenet skal benyttes til.

Under andre opplysninger, begrunner man: Det kan være lurt å flette inn ordet Våpendel i begunnelsen (teskje modus vet dere). :wink:

 

Ellers er det helt vanlig utfylling.

 

OBS! Og vanlige aktivitetskrav etc.

Link to comment
Share on other sites

Hvor er denne "kvoten" beskrevet i lov? Det viser seg at slike regler oppstår lokalt, og det betyr at man må ta opp tolkningen med logivende forsamling(gjeldene tjenestemann...).

 

Forholdet er at man skal kunne erhverve de våpen man har behov for, og så er det gitt noen retningslinjer for akltivitetsnivå. Dersom du har godtgjort at du har et aktverdig behov for en 9 mm, så er det ut fra et behov for å skyte militærfelt f.eks. Dersom du ønsker et vekslesett til denne, så er det ut fra å kunne trene med dette våpenet, ut fra økonomiske årsaker, eller fordi innedørsbanen du bruker bare er godkjennt for .22 ammo. Du vil ikke konkurrere med dette settet, men bruke det til trening. Settet erstatter ikke noen av de andre våpenene som du har fått aksept for at du har behov for.

 

I min klubb er det folk som har 9 mm med vekslesett i .22, .45 ACP med vekslesett i .22, samt vanlig .22 konkurransevåpen. Her vurderes .22 som greit tilbehør for å trene med. Settene er naturligvis registrert med eget våpenkort, men regnes ikke som del av "kvoten".

Link to comment
Share on other sites

Rundskriv 2009/009 punkt 3.5.1.2.2 Rekreasjonsskytter (Plansje basert på aktivitestkrav).

Kvote er forresten feil beskrivelse (selv om jeg fårstår hva som menes med utsagnet), Begrensning i henhold til aktivitet er mer korrekt.

Merk at 4 våpens begrensningen gjelder pr forbund, ikke toltalt. :wink:

Kan erverve og inneha

inntil (dvs maks) 4

våpen innen det

enkelte forbunds

reglement som

vedkommende kan

dokumentere

tilknytning til og hvor

aktivitetskravet er

oppfylt.

Våpnene må ha

forskjellige

bruksområder.

 

Selv om POD i utgangspunktet ikke har anledning til å regulere annet enn kravet til aktivitet for erverv av våpen av samme type, vill jeg tro at det har lite for seg å klage på det når det er pod som avgjør klagen din. :sarcasm:

 

Fra gjeldende våpenforskrift § 13

Politidirektoratet kan gi nærmere retningslinjer om kravet til aktivitet for å erverve og inneha flere våpen av samme type
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...