Jump to content

navlebrokk


jaktking

Recommended Posts

hei :) har en dunker hanne på litt over 4mnd som jeg tror har litt navlebrokk,navlen stikker ut ca 6-7mm og en omkrets på ca 9mm.men han ser ikke ut til å ha vondt eller plages med det.

 

er dette noe som må oppereres,eller kan det ordne seg litt av seg selv?

 

er det noe han kan bli plaget med senere?

 

 

 

håper noen her som vet noe :)

Link to comment
Share on other sites

Som regel har valpene vært til en vetrinærkontroll før overlevering, og da blir slikt vanligvis oppdaget. De gangene jeg har kjøpt valp hvor det har vært en eller flere i kullet med navlebrokk, har jeg fått dette opplyst av opdretter selv om det ikke har gjaldt min valp. Har da alltid fått forståelse av at dette forsvinner av seg selv, men at en bør massere området rundt navelen og holde det under oppsikt.

I ett av kulla hvor jeg hentet valp var det en med brokk. Min valp hadde også en klump slik du beskriver, uten at det var nevnt i vetrinærkontrollpapiret. Jeg masserte flere ganger om dagen og klumpen forsvant når bikkja vokste til. Om det var brokk er jeg usikker på. For å være helt sikker bør du ta en tur til vetrinær å få det sjekket.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Engelsksettertispa mi er nå to år, og hun har bestandig hatt litt navlebrokk. Omentrent like langt ut som diameteren til navlen (eller litt mindre). Det plager henne ikke, og jeg har aldri sett at hun er sår eller lignende. Det kan opereres, men det tror jeg ville venta med til det evt blir et problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...