Jump to content

Rifle til dama


Anders

Recommended Posts

Dama skal kjøpe seg rifle og jeg lurer litt på hva hun bør velge. Håper dere kan gi meg noen tips/innspill.

Bør være relativt lett og hendig. Har vel tenkt at 6,5x55 er fornuftig valg. Ellers må den være links.

Håper å sette sammen rifle og ok kikkert for ca. 10000,-.

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil igjen stikke ut hode og anbefale for eksempel en tikka t3 light. Men om du skal ha rifle og optikk komplett for under 10 000,- er det kanskje lurt å kikke etter noe brukt.

 

Edit:

Min bedre halvdel har en 270 som er bygd i ei mauser kasse med lothar walter pipe og en syntstokk. fin fin damebørjse det :)

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27327063" target="_blank

 

Her har du en bra rigg, kaliber er ukjent, men ring å spør. Kanskje ikke den letteste, men kjøp ei god neoprenreim så kompenserer det for de ekstra hektoene. Blir bare mer stabil å skyte med når den er litt tyngre enn en T3 el.

 

Det står jo i annonsen at kaliberet er 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Annonsen er endret siden jeg så den første gangen, for nå er det jo både bilde og info. Så da er det jo greit å se hva han selger. Det er jo fortsatt ei høyst aktuell rifle spør du meg. Ikke noe mer rekyl i denne enn i en typ lettvekts rifle ala T3 eller Rem.mod7 i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for gode innspill!

Har nå endret forutsetningene for våpenvalget litt. Siden det helt sikkert blir en utenlandstur i ny og ne, må vi nok velge noe grøvre enn 6,5.

I endel land er jo 7mm/.30 cal minstekravet.

Derfor tror jeg at vi lander på 7mm-08 eller .308. Har tenkt på .30-06 selvsagt, men den er vel litt mer kresen mht. å kutte pipa for evt. lyddemper enn de forannevnte.

Tikka T3 Light er interessant, men dama vil helst ha trestokk. Noe jeg støtter henne i :)

Enig i at 10000 for alt kanskje var vel ambisiøst. Jeg har en kikkert liggende som hun kan bruke midlertidig, så muligens blir det rundt 10000 for reint våpen og da åpner jo flere muligheter seg.

Viktigst, sånn jeg ser det, er at vi klarer å velge ei lett børse, men ikke for lett. Lette børser er ikke alltid så lett for nybegynnere, samtidig som tunge våpen blir verre å håndtere.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Tikka T3 i Laminated SS Anders? Jeg har akkurat kjøpt meg rifle og valgte denne. Likte ikke plas/synt stokken til T3'en så da bladde jeg heller opp litt mer for å få den i laminat, som jeg falt for med en gang jeg så og klådde litt på den hos forhandler:)

Samtidig har den i laminat litt mer "sjel" enn den i plast og veier kun 300 gram mer. Blir på en måte en mellomting mellom plast og tre. Det beste fra to verdener spørs du meg;) du må riktignok litt over 10 000 for Tikka T3 Laminated SS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...