Jump to content

Rådyrskaller


Vandrefalk

Recommended Posts

Har noen bukkehoder liggende som ikke har de mest fantastiske gevir, men vil jo gjerne ta vare på dem likevel. Ettersom jeg er notorisk lat har jeg ikke spesielt lyst til å sage og koke skallene. Mener jo å ha sett at det er rådyrskaller i plast å få tak i, sånn at man kan sage av gevirstengene og montere dem på plastskallene.. Noen som vet hvor man kan få kjøpt sånne jukseskaller for late jegere? :D

Link to comment
Share on other sites

Huff og huff, du må da ikke montere på plast.

Det er ingen stor jobb å preppe disse skallene. Hvis du da er så lat som du sier kan du jo knyte dem fast i plenen til sommeren og la småkrype renske dem.

Skru dem så på en planke så er du der. :D

 

Hvis du en dag gidder så kapper du, koker, skraper, bleker og monterer. (Igjen, hvis du er så lat kan du jo bare kappe toppen av skallen.)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Hvis du er lat så prøve denne metoden: http://ag.arizona.edu/pubs/natresources/az1144.pdf

 

Jeg har ikke forsøkt den selv, kun kokt og skrapet etter gamlemetoden, men tenkte å gi den en sjanse snart.

 

Som jeg skjønner putter man bare skallen i en bøtte med vann. Mikroorganismer vil bryte ned kjøtt og rusk.

Man bytter vann 1-2 ganger per uke og etter en stund (?) er det meste borte. En kompis gjorde dette med noen beverskaller og de så flotte ut.

Etter ca to måneder tok han skallen opp av vannet, ristet litt og spylte bort de siste rester ganske enkelt.

Tar som nevnt litt tid, men det eneste du trenger å gjøre er å bytte vann i ny og ne, samt bleke med peroksid tilslutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bleket en elgskalle med 10% peroksid og bomull. Det fungerte godt men et område er blitt gulaktig etter blekingen. Det var ikke gult før blekingen. Noen som har opplevd dette ? er det mulig å fikse det ?

 

Vil tro at det gule feltet kommer av at det er igjen litt fett der. Hvis du tar oppi noen dråper med zalo når du koker, så trekker det ut alt fettet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...