Jump to content

lyddemper gammel brno


nybegynner

Recommended Posts

hei, jeg har en gammel brno 22lr (1986) i enden av løpet er den gjenget og det er skrudd på en gjengebeskytter. er disse gjengene til noe spesielt? originale gjenger til demper? rundt 1cm+ med gjenger..

det har forøvrig aldri vert montert gjenger på rifla.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at gjengedimensjonen er 1/2x20UNF. Det er i hvert fall svært vanlig på salongrifler, og de aller fleste salongrifledempere kommer med denne dimensjonen.

 

Sett på demper. Da får du det morsommere, rett og slett. Du slipper å tenke på at du kanskje forstyrrer naboen, og du slipper hørselvern. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har nettopp gått hen og anskaffet en Brno 2 av litt eldre modell. Den hadde ferdige gjenger for lyddemper og nå sitter jeg med ideen om å lage egen demper på jobben. Jeg jobber på et mindre mekanisk verksted, så jeg har alle muligheter for å kunne lage en

 

Imidlertid er jeg litt usikker på selve konstruksjonen av demperen.

1. Jeg tar det for gitt at det er mulig å lage hele demperen i aluminium, evt. sette inn gjenger i messing eller stål (alugjenger..urg..)

2. Jeg har sett forskjellige konstruksjoner på nett, noen med bafler i dreid alu og noen med stansa plater. Regner med at det går greit å stanse ut plater i alu og presse dem i form? Avstandshylsene blir da i alu-rør. Noen som har en oppfatning av tykkelsen på baffel-platene? 1mm ok?

3. Må endene gjenges? Går det greit å lage en nøyaktig pasning mellom hovedrøret og endene og dreie inn en eller to gummipakninger som klemmer mot hovedrøret fra innsiden? Eller kommer trykket fra kula til å plukke lyddemperen fra hverandre?

 

Og ja, jeg vet godt at xxl selger A-tec-dempere for en slikk og ingenting, men det morsomme er jo å mekke selv?

 

Mvh.

Halvor

Link to comment
Share on other sites

Hei Halvor!

 

Sett i gang å lage demper du! Mye mer gøy enn å kjøpe og fungerer minst like bra. Jeg har hatt både A-tec CMM4 og den forrige modellen med 6 bafler på min CZ 452. Har solgt de da jeg har laget demper selv som demper bedre, ser like bra ut og nok tåler flere skudd før den blir utslitt.

 

Jeg holdt på med å lage dempere til 22lr i flere måneder og syntes det var kjempegøy. Jeg lagde vel opp i mot 20 forskjellige dempere med forskjellig lengde, forskjellig antall bafler og ikke minst forskjellig design på bafler. I tillegg jobber kona i et rådgivende ingeniørfirma og jeg fikk muligheten til å diskutere lyddemping med en kar der som har doktorgrad og 35 års erfaring med akkustikk og lyddemping. Fikk mange gode tips, mye av det lar seg ikke bruke i praksis (som f. eks. at det beste materialet å bruke i en lyddemper ville være et laminat av betong og gips...), men noen av tipsene han kom med tok jeg med meg inn i tankeprossessen rundt design og materialvalg til demper.

 

Jeg har lagd alle mine dempere med utgangspunkt i aluminiumsrør med utvendig diameter 32mm og innvendig diameter 25mm. Jeg startet med 130mm lengde på røret på de første demperne, men endte til slutt opp med en lengde på 190mm på det endelige resultatet som jeg bruker i dag. På de første demperne lagde jeg diverse "monocore" innmat av 25mm alubolt, altså hele innmaten var i et helt stykke. Noen av designene jeg laget i "monocore" dempet ganske bra og dempet lyden ca like mye som A-tec demperne jeg brukte som referanse når jeg foretok lydmålinger. Problemet med alle disse designene (og også A-tec sine dempere) er at det første skuddet ikke blir dempet like godt som skudd nr 2, 3, 4 og 5 når de kommer i rask rekkefølge. "First pop" dempingen var altså ikke så bra. Ble deretter mye lesing på diverse amerikanske nettforum rundt emnet. Fenomenet med at de fleste dempere ikke demper det første skuddet i en serie så bra, er et kjent problem. Fant fort ut på diverse forum at stort sett alt er forsøkt her i verden. Det var derfor bare å innse at jeg aldri kom til å klare å finne på noe som ikke var testet fra før. Jeg tok da utgangspunkt i enkle tegninger jeg fant på nettet av såkalte K-bafler og konstruerte opp noen mulige design i Ø25mm som jeg testet ut. Det viktige er å finne måter å skape så stor turbulens inne i demperen som mulig. Turbulensen og det at gassene"kræsjer i seg selv" demper hastigheten på luftstrømmen veldig bra. Ble derfor til slutt 12 stk. K-bafler med 4 "moleholes" og 60 grader vinkel i en demper på ca 190mm lengde som ble løsningen for meg. Dette gav veldig like lydmålinger på 1.-5. skudd i en serie og jeg er førnøyd. Den første demperen jeg lagde slik veide over 300 gram og mye har derfor blitt endret på for å få ned vekta, men design, vinkler, materialvalg og lengden er den samme.

 

Demperen jeg bruker i dag er laget av det samme 32mm røret, men er dreid ned utvendig til 29mm. Røret er gjenget innvendig M27x2 i hver ende. I bakenden (mot løpet) har jeg brukt Titan grad 5 og i andre enden et endelokk i aluminium. Innvendig i demperen er det som sagt 12 stk K-bafler med 4 muldvarphull i hver baffel og ovalt hull i senter. Primærveggen (I) på baflene er 2,5mm tykke og sekundærveggene (<) er 1,5mm. Vekta bikker litt over 200 gram. Nå bruker jeg 5-akse CNC-fres og 4-akse CNC-dreibenk på jobben for å lage dette, men det går helt fint ann å lage dette om man bare har en manuell dreibenk og en benkbormaskin også.

 

Sikkert ikke så lett å se for seg dette, men bilder av min demper demontert og evt. tegninger kan sendes til de som evt. er interessert. Det må sies at å ha en slik demper er helt meningsløst hvis man ikke bruker sub-ammo. Ingen demper kan dempe kulesmellen fra en overlydskule, så skal man bruke standard ammo som går over 330 m/s kan man klare seg med en halvparten så lang demper og slippe å dra på den ekstra vekta.

 

Du får ha lykke til med snekring av demper! Og bare ta kontakt om det er noe jeg kan bidra med.

 

MVH

 

Georg

Link to comment
Share on other sites

Du vet, Hassel....engang mekker, alltid mekker, uansett tidsperiode. (vi får avtale å møtes noen dag; middag?)

 

Jeg titter gjerne på noen dempere. Jeg har jo tilgang på både cnc-dreiebenk og fres, så det hadde jo vært kult å lage en egen demper (kan snart jaggu få den lasergravert også).

 

Jeg sender deg en pm, GeoRob. Vil gjerne ha bilder.

 

Halvor

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...