Jump to content

Mauser M98 i 9,3x64


Recommended Posts

hva er egentlig poenget med annen farga på siste 4-5cm av stokken på enden?

 

Nå om dagen er det mest kosmetikk, men ved å avslutte stokken med et hardere materiale (ibenholt, bøffelhorn etc.), så gjorde man stokken mer robust. Derfor avsluttes også ofte pistolgrepet med hardtre/metall/plast slik at det ikke skal gå fliser av det. Bakkappen har også den funksjonen, at bakkappen i tillegg skal dempe rekyl er et nyere krav.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Fikk igjen min 9,3x64 fra Vågsland nettopp.

Dette er ei rifle som med rette kan kalles en real jaktmauser.

Lekker stokk, spesielt liker jeg det mørke tresorten helt fremme på skjeftet, det gir rifla en ekstra fin tuch.

Kunne godt tenkt meg at tommelutfresningen på venstre siden av låskassen var sveiset og fylt igjen, men det kan bli skjolder i etterbruneringen av kassa når det har vært gjort.

 

Fortell oss gjerne litt om ladninger og skyteresultater.

Og jaktresultatene dine med dette kaliberet, med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Fikk igjen min 9,3x64 fra Vågsland nettopp.

Dette er ei rifle som med rette kan kalles en real jaktmauser.

Lekker stokk, spesielt liker jeg det mørke tresorten helt fremme på skjeftet, det gir rifla en ekstra fin tuch.

Kunne godt tenkt meg at tommelutfresningen på venstre siden av låskassen var sveiset og fylt igjen, men det kan bli skjolder i etterbruneringen av kassa når det har vært gjort.

 

Fortell oss gjerne litt om ladninger og skyteresultater.

Og jaktresultatene dine med dette kaliberet, med tiden.

 

Hei!

Har faktisk jakterfaring med våpenet allerede. Metallet satt før i en mørkgrå laminatstokk fra Ragnar Hansen. Tror modellen hette klassisk amerikansk.

Har felt noen elger med den, og tok den til Namibia i 2008. Felte 8 vilt der, fra Black Mamba(!) til Kudu i størrelse.

Super effektivt kaliber. Er ikke sikker på om du vinner så mye i effekt fra 9,3x62, men kulebana blir en del flatere og det var en stor fordel i Namibia.

Bruker stort sett Woodleigh 286gr rundneset kule, ladd med 67-69 grain N150. I kronografen viser dette rundt 2650-2700 fot pr sek. Det tilsvarer omtrent en 308 med ei spiss 180gr kule ballistisk.

 

Woodleigh-kula holder brukbart sammen, typisk 80-90 % i elg.

 

 

M

Link to comment
Share on other sites

dette kaliberet har jeg også brukt på elgjakt i de 10 siste åra. prøvd både 286gr woodleigh, 320 gr woodleigh og 250 gr rhino.

jeg syns det er ett konge kaliber :D

jeg har en kongsberg 393. meget fornøyd med rifla, og super fornøyd med servicen jeg har fått fra kongsberg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...