Jump to content

Kjøp av gammel kriger


emarkus

Recommended Posts

Hei.

Da er jeg klar til å ta steget inn i rekken av stolte singlestack 1911 eiere, og har lyst på en gammel kriger.

Har sett meg ut en Kongsberg 1914 og en colt 1911a1.

Jeg har desverre ikke mulighet for å se våpnene før jeg kjøper. Selger er en forretning.

 

Hva MÅ jeg spørre selger om før eventuelle kjøp?

Er det noe jeg må være obs på?

De ser kanskje mistenkelig billige ut KV2000/colt3000

 

Kjøper for å ha en "skatt" i skapet som skal brukes til koseskyting. Er fornøyd hvis jeg treffer låven jeg står inne i :D

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Hei Espen - du skriver fra Longyearbyen - trenger vel en 44 Mag til isbjørnene da? :mrgreen: Angående det du spør om, så håper jeg flere brukere kommer på banen for å svare - ser det er lite svar her. Selv kan jeg bare fortelle hva jeg spør etter ved kjøp av en 1911. Egentlig er det lite - fordi det er så enkelt å få tak i ekstradeler, men jeg spør alltid først om hvilke typer jobber/modernifiseringer som er gjort på den. Avtrekkerjobb? (Kan være tunge og søplete de gamle) Er sear og hammer fila på av en flink fyr i tilfelle...) Byttet beavertail? (Ofte beavertailene på de gamle Colt'ene presser hånda unødvendig langt ned ift. kjernelinjen, og dermed mer rekyl). Jeg spør alltid om selve avtrekkeren er byttet, da jeg synes de originale er stygge. Løpet - selvfølgelig spør jeg om den har gått mange skudd, selv om jeg synes bytting til nytt løp er en kostnad å leve med. Låsingen av løpet i sleiden - håper andre kan svare bedre her - vet ikke om man fysisk kan kjenne evt. slark pga. slitasje. Som du forstår er ikke jeg en dybde-ekspert, men har eid noen oppigjennom og lest masse om de fantastiske 1911-pistolene :P

Link to comment
Share on other sites

Regner med Severin med fler som KAN dette fyller inn her om ikke lenge, men du kan få litt halvveis info i mellomtiden :mrgreen:

 

Jeg ville sjekket og fått bekreftet at følgende er fraværende;

-Rust, både utvendig og innvendig (slik som i tennålskanalen etc)

-Sprekker/antydninger til svakheter

-Maskineringsfeil (riper eller spor utvendig men spesielt innvendig som potensielt kan være svekkende/opphav til sprekker (bruddanvisning))

 

I tillegg bør du få en uttalelse på at følgende er bra (dette kan ordnes men koster mer tid og penger):

-Pasning ramme/sleide (her bør det ikke være for mye slark hverken sideveis eller opp/ned, spesielt ikke i låst posisjon)

-Pasning løp/sleide (løpet skal låse skikkelig, når sleiden er fremme skal man ikke kunne presse synlig del av løp/kammer i utkasteråpningen ned)

-Siktemidler

-Deler som er "klinket" fast eller bør sitte tight i pasning; plungerhousing (røret med fjær og to stålpinner som dytter mot sikringen og sleidestoppen, ligger parallelt med sleiden over venstre grepsplate), grepsbushinger (holder skruene til grepsplatene), utkaster etc.

 

Avtrekk, grepssikring, hammer, sikringsfløy og annet stæsj som "henger på" er ikke noe problem å gjøre noe med senere, det du trenger er et skikkelig utgangspunkt så ramme og sleide bør være BRA, resten er opp til deg og hva du eventuelt vil koste på den, det behøver ikke bli grisedyrt selv om det må byttes litt småtteri.

 

Om du kjøper usett så ville det være naturlig å få med en skikkelig tilstandsrapport slik at du har noe håndfast om ikke det skulle være tilfredsstillende, men man må regne med en del småting på en klassiker...

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvem pris di sikter til, men har forstått at gamle krigere som ikke er nr like ligger mellom 2k og 4k. Eier selv en Kongsberg 1914 som er produsert i 1928, ikke pen i blånering, men synes dette er litt av skjermen med en gammel kriger. Nå skal de også sies at løpet er byttet. så min er ikke nr lik.

Men er ikke så viktig får min del, nesten litt bra egentlig....

Hadde vært synd og skyte med en som var nr. lik..

Betalte 2500,- får min..

Er enig med deg i valg av våpen.

Det finnes ingen penere pistol en 1911 typer.(Synes jeg da)

Og presisjon er vel ikke helt vill den heller, skyter bare Wild Bunch og koseskytting.

Og til det er den mer en god nok...

Og det er jo ett must at den er i 45.ACP..

Link to comment
Share on other sites

Synes det så billig ut i forhold til de jeg ser på finn=)

 

Ellers takk for alle tips så langt!

 

@Albatross- Jeg får ikke sett på den. Den/de befinner seg på vestlandet, og jeg holder til like ved nordpolen=(

 

Bytting av slitedeler er jeg forberedt på, det er de store fallgruvene jeg er ute etter å unngå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...