Jump to content

Lanber 2086/Gyttorp, Investarm GVT eller brukt Beretta?


synrst

Recommended Posts

Hei.

 

Har planer om å kjøpe min første hagle, og jeg har sett for meg prisleie 8-10.000.

Jeg er forøvrig 180/vanlig bygd og passelig voksen. Har lest en del på kammeret og andre steder, og tror jeg har kommet ned til en håndfull modeller.

 

Haglen vil bli brukt til jakt og trening på bane. (Ser altså ikke etter et rent konkurransevåpen)

Jeg vil ha en 12/76 O/U og med løse choker. Løpsvelger på sikringen har jeg også sansen for, og automatisk sikring.

Ultraligt varianter syns jeg blir for lette og vinglete, og har mer rekyl, så det blir en vanlig utgave.

 

Jeg har derfor sortert ned utvalget til følgende hagler.

 

Lanber Gyttorp (7.990)

http://www.intersport-bogstadveien.no/d ... Page=19897" target="_blank

 

Lanber 2086 (8.990)

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=907" target="_blank

 

Investarm GVT (10.700)

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2144" target="_blank

 

Eventuelt en brukt Beretta 686/Onyx eller lignende.

 

Lanber har jeg lest mye godt om og virker som solide hagler til en god pris. Jeg er litt usikker på forskjellen mellom Gyttorp og 2086. Er det bare kosmetisk, to navn på samme hagle, eller er det andre forskjeller?

 

Investarm GVT er vel laget av F.A.I.R (som leverer hagler under et utall forskjellige navn). Jeg har ikke funnet noen tester/erfaringer på akkurat denne.

 

Beretta er kvalitet tvers igjennom, og solide valg, men det koster også. Alternativet er en brukt utgave, men det er ikke alltid så enkelt.

(De dukker jo opp på finn av og til, men ofte langt unna og ofte relativt høyt i pris. Er litt skeptisk på å kjøpe brukt usett, og selgere på finn er ofte fint spredt over hele landet.)

 

Så det jeg lurer på er om noen har erfaringer rundt de jeg har nevnt, og hvilke anbefalinger folk har.

 

Magefølelsen min ligger nå på Lanber, men usikker på om jeg skal gå for Gyttorp eller 2086.(Eller om de er noen som helst forskjell på dem)

 

Kommentarer og råd mottas med takk :-)

Link to comment
Share on other sites

Har selv den Gyttorpen og er kjempe fornøyd, det eneste jeg føler mangler er litt mer "pistol grep" utforming på kolben og ejektorer, men dette er jo klart sånn smakssak. Børsa kunne klart vært lettere, men som du nevner så ønsker du jo litt balanse og mindre rekyl. Jeg tror jeg skal prøve meg på en lettvekts modell av Lanber eller Beretta ved neste børse kjøp.

 

Har brukt denne børsa i flere år nå og ikke noe å si på funksjon/kvaliteten. Har stått endel på banen med børsa også og er fornøyd med den der også.

 

Syns også det er greit med ei børse i denne prisklassen da du ikke blir like "pissed" (sur) når du får ei ripe eller andre bruks merker for det får du er du mye på fjellet. Blir litt mer bruks våpen i denne prisklassen enn Beretta og dyrere våpen, men for all del har du penger så er nok Beretta "litt" 8) bedre enn Lanber? Har hatt Beretta og traff ikke noe mer med den enn Lanbern.

 

Ser ut som denne Lanber 2086 har mer pistolgrep enn Gyttorpen ut fra bildet, men kanskje litt vanskelig å se? Du skulle jo hatt begge børsene foran deg eller snakket med noe som kan si hva som er forskjellen. Kanskje noen her som kan ta bilde av si 2086 og legge ut i tråden?

 

Klart dette med Finn kan bli et gamble med å kjøpe usett (har gjort det selv), men du kan også få ei flott børse som kanskje har stått mye i skapet. Du får følge med om du får noe i nærheten av deg. Ikke så ille å kjøre noe timer ei helg for å se og hente ei børse? Men klart ei vurdering en må ta når et "godt" kjøp dukker opp.

 

Tror ikke magefølelsen din er feil i dette tilfellet :D

Link to comment
Share on other sites

Leste netopp (på forumet) en som gav 5 råd ved første kjøp av Pistol.- Hans siste råd holder jeg litt med i. Han skrev: "..kjøp et våpen som er minst dobbelt så dyrt som du opprinnelig hadde tenkt... selv om du må ta et lite forbrukslån" osv.(fritt etter minne). Gjelder nok like mye ved kjøp av hagle.- Mitt råd er det samme som Måsabjønn -- Om du kjøper en Beretta 686 SP, så har du våpen for livet, og det ER et bruksvåpen. Kvaliteten er mest på innsiden. Uansett vad du kjøper.. Lykke til. Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Takk for gode kommentarer. Drøyer nok det endelige valget til etter Villmarksmessen (i tilfelle noen gode tilbud dukker opp), siden det ikke er noen umiddelbar hast.

(Hvis det ikke har dukket opp noen røverkjøp i nærheten på Beretta før den tid da...)

 

Lander sikkert på en Lanber 2086 hvis det ikke blir en brukt Beretta. Det virker som gode hagler til fornuftige priser :-)

(eller så følger jeg rådene over og "sprenger" budsjettet litt :-) På sikt er kanskje det det mest fornuftige...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...