Jump to content

Gammel kombi - hva er dette?


Coltman

Recommended Posts

Hei, og takk. Det eneste som finnes av merking er "169" på rifleløpet (til venstre) Antatt kaliber er: 10,15 x 24. Ikke en eneste bokstav er synlig - ingen flere tall. Nå har jeg ikke tatt av stokken - tør ikke!!!! Lengde på riflen er 113 cm. Da får jeg rope på Trond: TROOOOOND.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at dette er samme børse det ble vist noen bilder av oppe på Kongsberg for noen uker siden. Ser jo ut som en Larsen eller Hagen kreasjon med denne "sveiva" på siden, men har bare sett de i enkelt løpere. Men vet han har laget drillinger, så en dobbelt rifle er ikke usansynelig. Men ta noen bedre bilder og flere, så tenker jeg svaret kommer. Skikkelig artig kreasjon i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Gøy! Noe slikt har jeg aldri sett før! For meg ser det ut som om venstreløpet er et rifleløp og det høyre hagle.

 

Låsplaten ligner veldig på belgiske Larsenlåser fra rundt 1880, hevarmen minner litt om dem fra sent 1860- tidlig 70-tall fra Drammen (dog uten den store skruen), hanene minner også om Larsen omtrent 1870 modell, siktet kan være et "typisk Larsensikte" - men bildene er for dårlige til at jeg kan si det med sikkerhet etc.

 

Jeg aner ikke hva dette er! Dersom det er en Larsen, vil jeg gjette på at det er noe fra midten av 1880-tallet. Alterativt at det er noen som har laget noe basert på Larsens patenter og da er det umulig å si et tidspunkt for når dette skulle ha vært gjort.

 

Jeg håper at det blir postet flere og bedre bilder av børsa og hadde ikke hatt noe imot å ta en nærmere titt på den.

 

bibdisplay.jpg

 

Bildet viser noen forskjellige varianter av Larsen kreasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...