Jump to content

Ny bruker(brukere) fra Enebakk


kaospiloten

Recommended Posts

Hei :)

 

Strax 40 år gammel gutt med en sønn på 11 her. Jeg har skutt mye før i min barndom med luft og salong og andre ymse ting :D Min far hadde en lang karriere fra det Ungarske forsvaret og likte at jeg og brødrene mine kunne håndtere våpen. Mistet interessen til damer og mopeder etterhvert og har ikke tenkt noe særlig på skyting før nå. Jeg kjøpte et billig luftgevær til min sønn til jul og det var populært så da er vi i gang :D Og da er det jo også noen ting jeg lurer på:

 

Skal melde meg inn i en pistolklubb og hadde tenkt å kjøpe oss en 22 kal. Kan min sønn på 11 være med å skyte med denne?

 

Kunne også tenkt oss en 22kal Bushmaster eller lignende, men er litt usikker på at de er lovlige i Norge? Finnes det en klasse for de?

 

Vi har ikke tenkt å drive med jakt, fisker mye og det koster nok det :D Men må jeg ha jegerprøven for å kjøpe rifle?

 

Det var det jeg lurte på nå men det kommer nok masse mer fra oss etterhvert :D

Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha en rifle, er det to måter å erverve denne på.

1: Som aktivt medlem i Skytterlag, men da er det få rifler som er aktuelle (mener det er en godkjent liste å forholde seg til der).

 

2: Som jeger, da er det meste mulig å erverve (1/2auto våpen av militærkarakter kan kun kjøpes om man er medlem i forbund som har slike på programmet, og da kun i henhold til en godkjent liste fra pod. Dette gjelder dog ikke de fleste 1/2auto saloonggevær).

 

Anbefaler deg å koste på deg jegerprøven, da dette åpner mere opp for rekreasjonskyting med rifle. For pistol er det kun pistolklubber som er aktuell vei å gå, men det vet du jo allerede.

 

Forøvrig er det nå åpnet opp for mye morro med 22lr pistol/revolver for de yngre i NSF (nye klasser tilgjengelig), utover luftpistol skyting. Så tiden for å ta med seg tenåringer inn i pistolskytingens verden, har nok aldri vært bedre med tanke på muligheten for å kunne konkurrere (= ha det gøy). :wink:

 

P.s. Velkommen tilbake til krutrøykens verden. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...