Jump to content

Zeiss Rapid Z 1000.


deerkiller

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd dette retikklet i en Zeiss?

Retiklet er laget for 308Win ammo.

Er det slik at man skyter inn på 500m(som er senter i retikklet)og justerer forstørrelsen slik at man treffer 100m med 100meters merket?(trådkors i 2 bildeplan).

Vurderer en conqest 6,5-20x50 med dette retiklet.

Noen med erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som du har rett ift Rapid z 1000 retikklet. Der skyter du inn på 500 ser det ut til. Ikke veldig paraktisk etter min smak men det vil vel fungere for noen. Ser at Rapid z 600 og 800 har 100m som innskytingsavstand. Er jammen litt av et "juletre" å sikte med det Rapid z 1000-retikklet :) ......jeg har ikke personlig erfaring med retikklet, men beroper meg retten til å "synse" litt ift. temaet.

 

Mer info her

http://bulletin.accurateshooter.com/2011/02/new-stocks-and-upgraded-triggers-for-tikka-t3/

 

og her

 

http://www.gunsandammo.com/content/zeiss-rapidz

Link to comment
Share on other sites

Morn.

Har et Rapid Z5(500) i et Victory 3-12 sikte. Har prøvd det litt ut, men ikke fullt ut testet.

Problem 1

Må tiltes. Dette sto(står) ingen steder så vidt jeg har oppfattet. Har mailet med kontakter i USA, der er dette velkjent? På noen av Rapid Z retiklene i alle fall. Sjekk dette, ellers risikerer du å ikke få skutt inn "senter" korset. Det får ikke jeg, med en 20MOA skinne er jeg i 9'er over, med tårnklikkene justert helt i bånn. Således har jeg sinnsykt med knepp i høyde, men hva skal jeg med de når meningen var at retikkelet skulle fange opp dette, ikke justering av knepp?

 

Problem2

Får ikke tilta skinne til Blaser, som jeg kjøpte dette siktet til.

 

Funksjonen er tiltenkt å fungere nogenlunde slik:

Skyt inn med "senterretikkelet". På Z500 er dette 100 meter. Prøv deretter f.eks 500m retikkelet. Passer ikke kuledroppet, juster forstørrelsen til det går midt i (PÅ 500M). Da skal du teoretisk ha en skala som stemmer, på en "gitt" forstørrelse. Ikke nødvendigvis 12x- kan like gjerne være 10x.

 

Problem 3 (teoretisk problem)

Sett at du må ned på 6x for å få siktet mitt i på 500m? 6x på 500m er vel ikke det mest gunstige? Skriver teoretisk problem, har ikke sjekket hvilken forstørrelse jeg må bruke. Er du heldig klaffer det med 12x?

Ellers. Masse kors, dot'er og streker. Ikke et sikte for hurtige skudd i skogen i alle fall, men det er det vel heller ikke tiltenkt? Med grundig testing, innskyting og god tid på lange hold, fungerer det nok som tenkt.

Link to comment
Share on other sites

Kule droppet mellom hver 100m er kalibrert til 308 på Z1000 jule treet.På Z 600 er det kjappe kuler som den er kalibrert for ,så som 7mm STW og kvasse .30 kalibre.

Har en auksjon på Ebay gående nå, på en qonqest 6-20x50.Ser ut som det er mulig å få hjem et slikt sikte tilca 4000 +toll og moms.

Har noen Burris sikter med retikkeltype Ballistik plex.Den virker på samme måte ,men bare ut til 600m.

Synes Burrisen er rimelig lette å treffe målet med ved å bruke overholdstrekene.Har en med lys på 7mm Remmag rifla og på 10x(max forstørrelse)stemmer overhold strekene noenlunde ut til 600m.

Link to comment
Share on other sites

Morn.

Har et Rapid Z5(500) i et Victory 3-12 sikte. Har prøvd det litt ut, men ikke fullt ut testet.

Problem 1

Må tiltes. Dette sto(står) ingen steder så vidt jeg har oppfattet. Har mailet med kontakter i USA, der er dette velkjent? På noen av Rapid Z retiklene i alle fall. Sjekk dette, ellers risikerer du å ikke få skutt inn "senter" korset. Det får ikke jeg, med en 20MOA skinne er jeg i 9'er over, med tårnklikkene justert helt i bånn. Således har jeg sinnsykt med knepp i høyde, men hva skal jeg med de når meningen var at retikkelet skulle fange opp dette, ikke justering av knepp?

 

 

 

Problem 3 (teoretisk problem)

Sett at du må ned på 6x for å få siktet mitt i på 500m? 6x på 500m er vel ikke det mest gunstige? Skriver teoretisk problem, har ikke sjekket hvilken forstørrelse jeg må bruke. Er du heldig klaffer det med 12x?

Ellers. Masse kors, dot'er og streker. Ikke et sikte for hurtige skudd i skogen i alle fall, men det er det vel heller ikke tiltenkt? Med grundig testing, innskyting og god tid på lange hold, fungerer det nok som tenkt.

 

Her har du misforstått mye med RZ5 i denne kikkerten.

 

Denne kikkerten skal monteres flatt. Hvis du monterer den på ei 20moa skinne utgjør det at rifla teoretisk skyter 60cm over på 100m. Det er mer enn du har i justerområde på kikkerten som er litt over 100cm totalt hvis jeg ikke husker feil. Dermed har du bare 50cm+ ut fra senter på en 3 - 12 Victory.

 

Når du monterer kikkerten på ei flat skinne skyter du inn i senter på 100m. På 12x vil da 500m merket stemme med kulefallet med en 300winmag på 500m. Hvis du skyter med patroner med krummere kulebane må du stille forstørrelsen ned for at juletreet skal stemme på 2, 3, 4, og 500m.

 

Hvis du må stille forstørrelsen på 6x eller lavere for å ta et skudd trenger du ikke juletreet. Da er du på så kort hold at du holder midt i dyret med senter på trådkorset (100m).

 

Her har du droptabellen til Zeiss. Her kan du se hvilken forstørrelse kikkerten skal stå på for x-antall cm kulefall på x-antall meter når kikkerten er skutt inn i senter på 100m med flat monrasje. Etter du har skutt inn i senter på 100m skal det teoretisk ikke være nødvending å røre høydeinnstillingen på kikkerten. Igjen, høydestilling på lange avstander gjør du med å endre forstørrelsen for at avstandsmerkene på juletreet skal stemme.

 

http://www.zeiss.de/C12567A800347580/EmbedTitelIntern/CHART_DE_RAPID-Z_5_vergroesserung/$File/CHART_DE_RAPID-Z_5_vergroesserung.pdf

Link to comment
Share on other sites

@ Torf

Før tiltinga skjøt kikkerten, når jeg var skrudd helt så langt ned det gikk, så vidt ned i 2'er/3'er over. Jeg antok, og har rett, når innskyting av senterkorset er upåvirkelig av forstørrelsen. Jeg hadde ikke, og har fortsatt ikke, sett noe sted at den må tiltes.

Kikkerten ble innledninsvis montert i en Blasermontasje. Overraskelsen var stor når det som forklart, ikke var mulig å komme lavt nok ned. En annen 3-12x56 ble montert i den samme montasjen, denne gikk uten videre å skyte inn i senter.

Kikkerten ble deretter sendt til Zeiss for kontroll, da jeg mente at det måtte være noe galt med den, all den tid jeg ikke hadde sett at den måtte tiltes. Hos Zeiss ble den testet i kollimator, og beskjeden til meg var at kikkerten var 100% i orden.

Og så ble forklaringen og opplysningen om at den måtte tiltes, kastet frem i dagen.

 

Tilta Blaser skinner finnes ikke, derfor ble den montert i en Remington 700. Først i vanlige Leupold montasjer, et lite halmstrå å klamre seg til i forhold til tilt eller ei. Samme her, så vidt inn på skiva.

 

Tilta 20 MOA skinne fra US Optics ble bestillt og montert, nå får jeg den så lavt som 9'er over. Da er justeringen helt i bånn?????

 

Jeg vet ikke hva eller hvem jeg skal tro på, Sturla på Zeiss var det som påsto tilt???? Det som i alle fall er sikkert med denne kikkerten, er at den skal IKKE stå flatt. Om det gjelder kun min, eller alle tilsvarende, vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Du sier at med 20moa USOpticsskinne går børsa i 9'eren over når når kikkerten er justert i bunn. Denne kikkerten har et totalt justerområde på 102cm. Det vil si at når kikkerten er optisk nullstilt kan du justere 51cm opp og 51cm ned på 100m. Nå har du som sagt satt den på ei 20moa skinne. 20moa er 60cm på 100m. Hvis du nullstiller kikkerten din nå montert på børsa med 51 knepp opp vil du treffe ca 60cm over blinken hvis du sikter midt i. Hvordan skal du da få justert 60cm ned? Jo, ved å montere ei flat, 0moa skinne. Da går børsa midt i. Denne kikkerten skal stå flatt!

 

Blasere orker jeg ikke forholde meg til :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja ikke vet jeg? :shock:

Nå har jeg som sagt prøvd to flate montasjer, Blaser original og Leupold. Og da gikk den mye høyere? Den samme Blaser skinna er også som sagt, prøvd med en annen 3-12x56, og det er ikke problem med å skyte denne kikkerten inn i senter.

Så det er ikke noe galt med Blaser montasjen.

 

 

Jeg er ut ifra at det ikke står noen ting noe sted om at den må tiltes, tilbøyelig til å være enig med deg. Men nå har jeg som sagt hatt kikkerten inne til sjekk hos Zeiss, og derfra fått beskjed om at den må tiltes. Og det samme fikk jeg sånn delvis bekreftet fra USA, bortsett fra at Alex på Eurooptics ikke var helt sikker på om tiltinga gjaldt på Z500 og, i tillegg til Z800 og Z1000.

Jeg har sånn det er nå, 102 cm å justere i høyde :D Men skulle gjerne hatt den midt i og kunne ha brukt retikkelet som det er tiltenkt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da visste jeg ikke det likevel :D

 

Men dette åpner for videre funderinge:

Det er bastante meninger ute og går, på at kikkerten skal stå flatt? Dette har jeg som sagt prøvd, uten hell?

 

Og hva er nå rett?

 

KH (HS?)Precision leverte skinna, han kan kanskje komme på banen :D

(Så det er sagt, dette var ingen beskyldning, han ble IKKE spurt når jeg kjøpte skinna)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå et slikt RZ 1000, 6-24X og forsåvidt en RZ 600 Diarange 3-12

 

Det er flere måter å bruke det på, du kan forsåvidt skyte inn senter(500yds) på 100 meter, og bruke klikk, men vitsen er jo 100yds på første bar. Yards ja...det er i yards men ved hjelp av zeiss sin online ballistiske kalkulator(som er helt genial!!!) kan du trickse og mixe som du vil med forstørrelse og kulevekter, fart BC osv for åp skreddersy denne til ditt bruk.

 

http://www.zeiss.com/C12568CF00206298/C ... index.html klikk på calculator nederst på denne, men les alt først! legg inn en jalla emailadresse;-)

 

Et tips til; Du MÅ få kikkerten i lodd på senteraksen fra løp til retikkel, ellers blir det feil. Har en slik vater til dette som er rask å bruke, husker ikke hva den het men alle mine kikkerter er i lodd på trådkorset i forhold til løpsaksen. At noen billige remingtonrælrifler jeg har ser ut til å stå skjevt er fordi mye annet ikke er rett boret på de, men trådkorset er i lodd :lol:

Link to comment
Share on other sites

Og der slo i alle fall HS precison meg på målstreken. Men mener det var KH som solgte skinna, kan det stemme?

 

Første "bar" på min er merket 2. Det skulle jo tilsi at senter, er 1, dvs 100 (y/m)?

 

Dersom jeg har forstått rett, er forskjellig forstørrelse et hjelpemiddel til å få skalaen til å stemme dersom den ikke stemmer med kulefallet for den aktuelle kulen.

 

Men dette skulle ikke påvirke senterkorset, dersom det står i senter?

 

Men der det noen som vet SIKKERT om kikkerten må/skal tiltes?

Link to comment
Share on other sites

@Torf

Setter pris på engasjementet.

Men da er spørsmålet mitt, hvorfor gikk det ikke å skyte inn denne kikkerten på et flatt oppsett? Prøvd i to forskjellige montasjer? Og på samme tid får jeg svar på at kikkerten er i orden?

Skulle gjerne hatt den flatt for da kunne jeg hatt den på Blaseren, og ikke minst innskutt i senter, men så langt har det ikke lykkes.

Link to comment
Share on other sites

Prøv Remingtonen din med flat montasje først. Vanlige Weaverklakker er billige. Fungerer det kan du bruke det som referanse.

 

Hvorfor det uikke gikk med Blaser og orgmontasje har jeg ikke noen god forklaring på fordi jeg ikke har noen erfaring med disse. Årsaken til det er at jeg rett og slett ikke liker Blaserriflene (jeg synes Kipplauf og kombiene er fine våpen). Imidlertid ser kikkertmontasjene deres bra ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er siktet i hus og montert på en Tikka supersporter i 308Win.

Siktet er montert i orginal tikka montage i låskassesporene.

Ved innskyting opplevde jeg ikke noe trøbbel med tilting som nevnt i tråden ovenfor.Skaut inn på 20x på 500m med nato ammo med senter trådene i retikklet.Så var det bare å montere skive på 100m og stille på forstørrelsen til 100m merket samsvarte på 100m.Da ble forstørrelsen 15x.

Tok deretter en serie på gongene fra 250m ,350m 500m,og 650m..

Satt igjen med ett stort smil etter dette :) .Treff på alle skuddene på samtlige gonger.Den minste på 650m er 30x40 cm.Optimale skyteforhold uten vind og rundt 0 grader.

Med nato må denne kikkerten stå på 15x så er det bare å holde på strekene utover i allefall til 650m.

Må se om jeg finner en plass å skyte på oppmot kilometeren :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...