Jump to content

Ladedata på Sierra MK 130 og 150 gr til 7x57R


Join

Recommended Posts

Har en merkel drilling i 7x57R med 55 cm løp. Etter varierende presisjon og frustrasjon, så skjøt jeg til slutt for å få et mer oversiktig bilde på 50 meter liggende med anlegg, og fikk 35mm med Norma FMJ, 27mm med Oryx og S&B FMJ, og 14mm med S&B SP. Dette viser at løpet er godt for samlinger på rundt eller under 30mm på 100 med riktig ammo :D

 

Vil prøve å lade med Sierra Mk 130 gr og 150 gr med N-150 og N-160 krutt. Hvis den går godt med 150 gr, så har jeg også da 150 gr sbt (GK) til rådyr og rein, og mine problemer er løst :D

 

Kan noen hjelpe meg med disse ladedataene :?:

Link to comment
Share on other sites

Les i VV tabellen. http://www.lapua.com/fileadmin/user_upl ... de2008.pdf

Som du ser har de ikke kulevektene du har. Men det er et godt utgangspunkt å legge seg i mellom, men på den trygge siden.

 

Så du har skikkelige problemer? For sikkerhetsskyld, venter du lenge nok mellom skudda? Eller er pipa kanskje ikke lodda?

Prøv å finne ut hva den er regulert for, eller mål riflestigningen. 7x57r har som regel stigning på rundt 1/9”, og fungerer vanligvis best med tunge kuler. De er ofte regulert for 173gr kule, eller der om kring, og samskytinga med haglepipene vil ofte være best med tunge kuler.

Jeg tror du skal konsentrere deg om N-150 først med de kulene. Jeg har aldri forsøkt 130 gr kule. I mitt våpen øker varmespredninga med hastigheten. Så jeg unngår de letteste kulene. Hvis du ser i tabellen vil du selvfølgelig garantert kunne gå til maks for 160gr kule med 150gr kula, og litt over det. Jeg har funnet en av de jevneste ladningene mine med 41,5-42gr N-150 bak disse 150gr sierrakulene. Jeg bruker som regel 41,7gr. Da spiller det liten rolle om man ikke veier ladningene. vVed 42 gr begynner det å bli et visst trykk så gå ikke rett på den! Trygg oppbygging fra start data osv..

Hvis du ikke får dette bra, og ikke har forsøkt tunge kuler ville jeg kjøpt noen 175gr partition, eller std Hornady kuler og forsøkt det. MRP er fint til det, men N-160 er også bra. Hvis du har lyst på noe som koster mer penger har jeg fått utmerket presisjon med 160gr Accubond. N- 150 med litt mindre krutt funker utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha Reinhard. Jeg ventet 6-10 min imellom hvert skudd. Det er lodda løp, og den er regulert for er det 12 g? Vulcan. Det som forundret meg og som gav meg et håp i og kunne bruke lettere kuler var at den samlet så godt med 139gr SP. Bare synd det ikke kan brukes på toppjakt :(

 

Jeg får prøve meg litt frem, og håpe på det beste mtp presisjon. Har ikke lyst til å lade for hardt, og slite unødvendig på våpenet, både mtp trykk, og krutt/varme i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...