Jump to content

Unique DES 69 eller Hammeli 215?


Rawlins

Recommended Posts

Først, jeg hadde lovet meg selv å ikke starte enda en tråd her med hjelp til første våpen men det gikk tydeligvis dritt :mrgreen: Om 3 uker er jeg ferdig med mine første 6mnd og skal endelig få muligheten til å kjøpe meg eget våpen. Jeg hadde utfra omtale herfra (og lommebok) egentlig bestemt meg for en Hammerli 215 eller 208 om disse passet mine litt store hender. Men de siste ukene har jeg skutt med klubbens Unique 69 og til tross for at denne har et litt for lite skjefte (hånda blir svakt rødblå etter en serie) skyter jeg ganske bra med denne. Og av de få våpene jeg har prøvd synes jeg denne virker mest balansert. Bedre enn GSP synes jeg. Med en størrelse større sjefte må den være optimal for meg tror jeg.

Ingen i klubben har 208 eller 215 så jeg har ikke fått teste disse men jeg regner med at det er mange her som har skutt med Unique 69 og begge de aktuelle Hammerli modellene. Så hvilken anbefales? Har fått med meg at det kan være litt problemer med deler til Unique men det går vel ann å finne. Hvordan er det med de eldre Hammerli?

Link to comment
Share on other sites

Som 'flashman' sier er det litt trøbbel med deler men ikke håpløst . Begge har veldig god kvalitet men skal jeg si hvem som har beste grepet så syns jeg Uniquen er best men dette kan være smak og behag . Du skulle faktisk hatt mulighet til og holt i begge for og kjenne hvem som passer hånden din best og vinkel for de er forskjellige men dette er en treningssak.

Link to comment
Share on other sites

Nei det var et bra spørsmål for den jeg har er gått massevis av skudd og jeg har eid den rundt 35 år og vi har flere slike i vår klubb og ingen har hatt delebrudd på noen av disse men hvorfor jeg skrev det slik om mulig deleproblemer er at fabrikken gikk konk for masse år siden. De spiser all ammo og aldri klikk eller forkiling/mateproblemer hvis den blir pusset i ny og ned. :D

Link to comment
Share on other sites

En del som visstnok kan gå fløyten på disse er høydejusteringsskruen på siktet.

Det er visst en eller annen fingjenget sak pluss fjærbelastet kule.

Om skruen ryker, spretter kule og fjær også ut.

Disse delene er visstnok ikke så enkle å få tak i.

Jeg planlegger å kjøpe en gammel Des 69 til guttungen, så om noen sitter på deler til en sånn er jeg interessert.

Skulle også hatt en kopi av instruksjonsbok med sprengskisse/delefortegnelse.

Link to comment
Share on other sites

Nei det var et bra spørsmål for den jeg har er gått massevis av skudd og jeg har eid den rundt 35 år og vi har flere slike i vår klubb og ingen har hatt delebrudd på noen av disse men hvorfor jeg skrev det slik om mulig deleproblemer er at fabrikken gikk konk for masse år siden. De spiser all ammo og aldri klikk eller forkiling/mateproblemer hvis den blir pusset i ny og ned. :D

Det er min erfaring også, har mange bekjente som har hatt dem i mange år og mange 10 tusener av skudd uten noen brekasjer.

 

Skruen du nevner Gringo må det være enkelt for en børsemaker å lage, kule og fjær finnes i jernvarebutikker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...