Jump to content

Hva gjør salongammo så billig??


Tyren64

Recommended Posts

var ute å knallet litt i dag med halvautomaten, å kom til å tenke på: hva er det som gjør disse skuddene så billige i forhold til annen ammo??

kjøpte 50 skudd for 25 kr.......vel, dette er da ikke di dyreste skuddene man får tak i, men likavell. Vet jo også at dem er små, men må jo bare koste et lite lommerusk å produsere disse da. Er jo trossalt messing i hylsen å bly i kula....

Bare en liten tanke dette da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tennsatsen sprutes nedi hylsebunnen i ikke helt fast tilstand, og hylsen spinner raskt for at tennsatsen så skal slynges ut i randen. Deretter er det å fylle krutt og lade på (nesten) vanlig måte.

Det litt uvanlige er isettingen av kula. .22 r.f. patroner er en "gjenlevning" fra eldre tider med "utenpåsmurte" blykule-patroner, der utvendig diameter av kula er lik utvendig diameter på hylsa. Kula har derfor en "hæl" med mindre diameter inne i hylsa.

Og en kuriositet: de korteste og svakeste .22 r.f. patronene har ikke krutt, kun tennsats (t.eks. "ekenøtt").

Link to comment
Share on other sites

de korteste og svakeste .22 r.f. patronene har ikke krutt

Dette har jeg faktisk opplevd med CCI Standard ammo! Dvs patroner uten krutt. Det var

selvsagt under konkuranse, og det var to skudd. Jeg har skutt noen 10.000 skudd, men altså

to uten krutt. Kula falt under 1'ern på 25m i min Pardini.

Link to comment
Share on other sites

Morsomt. Eller ikke så morsomt i en konkurranse. Eller på rypejakt med .22 rifle.

I tilfellet du nevner var nok "kruttløsheten" utilsiktet fra fabrikken.

I "ekenøtter" er kruttløsheten tilsiktet.

 

Har nok opplevd kruttløse patroner i dyrere .22 patroner også. Ikke ofte, men der har hendt.

 

I verste fall er tennsatsen alene sterk nok til å presse kula litt inn i løpet. Hvis man så ikke har tankene helt med seg, og sjekker løpet for "obstruksjon", men avfyrer en patron til, så kan det gå mindre bra. Løpsbule (har sett det på rifla til en miniatyrskytter), eller i veste fall "banana-split". Har imidlertid ikke sett tilfeller av det siste selv. Heldigvis. Må vel være svært tynne løp for å få til det, tenker jeg.

 

Det vanligste jeg ser er at .22 patroner helt eller delvis mangler tennsats. Når disse patronene brekkes kommer kruttet til syne. Tror jeg har sett det i patroner av bortimot samtlige fabrikater som er i vanlig bruk her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...