Jump to content

Lade den ultimate hare og rypepatronen - 223


fredrik

Recommended Posts

Rypa er nok ganske "lettsprengt", så lav hastighet er ikke dumt. Mener å ha lest en gang at selv med .222, bør man ikke skyte på under 70 meters hold, da hastigheten fremdeles er såpass høy på denne avstanden at man i større grad risikerer sprengt fugl. Da bør en kanskje ikke gå under det med .223 heller da den er hakket kjappere. Har ikke erfaring med dette selv.

 

En kule jeg har hørt kan egne seg godt er Lapua 55 grs fmj. Denne går godt i det meste, og er et fint alternativ om riflestigningen er 1:12, som er vanlig i .223. Ved denne riflestigningen (merkelig så mye prat det er på forumet her om akkurat .223 og riflestigning...) er det vanskelig å få stabilisert tyngre kuler.

 

Ladedata fra Lapua.com:

 

COL: 57 mm

Krutt: N-120

Mengde: 18,7 grs

 

Utgangshastigheten blir da, i følge tabellen, 876 m/s.

 

Kilde: http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/44

 

Et annet alternativ, kan være å prøve den nye til Norma, 55 grs fmj.

Link to comment
Share on other sites

223 har veldig høy hastighet, ville prøvd med en litt tung kule om du har riflestigning i løpet ditt som takler tunge kuler.

Lapua 69g bør vel være mulig å få ned i hastigheter under 900 m/s.

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=129351" target="_blank

 

Hehe, for å korrigere deg litt (slik at vi slipper dette i fremtiden her på Kammeret), så er den kula ikke for tung for løpet mitt, men ja, den er litt for lang dessverre.. :)

 

Men takk for tipset.

Link to comment
Share on other sites

En kule jeg har hørt kan egne seg godt er Lapua 55 grs fmj. Denne går godt i det meste, og er et fint alternativ om riflestigningen er 1:12, som er vanlig i .223.

 

Et annet alternativ, kan være å prøve den nye til Norma, 55 grs fmj.

 

Takk for tipset! Jeg skal se litt på denne...

 

Nå er jo dette tenkt på til neste års sesong.. Rekker ikke å lade og bruke denne patronen i år uansett..

 

Denne tråden ble opprettet etter at jeg sprengte en hare (faktisk) med en Fiocchi 55gr. Den var åpen fra halsen og helt ned. Ikke mye å ta med seg hjem med andre ord. Den ble nok rett og slett skutt på for kort hold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...