Jump to content

Børsa "kaster" kulene


spetsen

Recommended Posts

Hei, var på banen i dag og prøvde noen skudd med 222`n

Skulle kikke på skiva etter 3 skudd og da så jeg att det hadde skjedd noe merklig, ene skudde hadde kula truffet helt sidelengs sånn att den var ett avlangt hull i skiva som så akkurat ut som kula sett fra siden. også var det ett skudd som også hadde gått litt på skakke, men ikke så ille som første. 3 hullet var normalt.

 

Børsa er en brno fox 222 og det ble skutt med Norma Jaktmatch, disse har gått bra i børsa før.

 

Noen som vet hva som kan være problemet?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

De jeg kjøpte i går er 55 grain, de jeg har brukt før mener jeg det har stått 3,6 gram på.

Ser ikke noe synlige skader eller noe når jeg kikker gjennom løpet mot lyset, men har kanskje vært litt slapp med pussinga hvis det kan ha noe og si, har som oftest bare dratt gjennom en sånn pusse snor en gang i blant :oops:

Er ikke demper på den.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

kulene går normalt og presisjonen er grei

:? Siden jeg er lei av å pusse, hva er normalt, og hva er grei presisjon?

 

K

Jaså, du er våken ja? Prøver å få meg til å ro meg utpå nå? :mrgreen:

 

At kulene går normalt, betyr i denne tråden, at de ikke går inn sidelengs i skiva. Ihvertfall ikke ut til 200m.

Grei presisjon er 3cm på 100m uten benk, men med en glatt sekk som underlag. Skal garantere at jeg ikke hadde truffet noe på 1000m, og har sikkert ikke presisjon til slik skyting som du holder på med. Så du må bare pusse! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har vært slapp med pussing, kan det hende du har gått på samme smellen som jeg gjorde. Jeg har en Sauer 200 str, og var slapp med pussing. Jeg skaut mange hundre skudd mellom hver gang jeg pusset, og pussa ikke så nøye når jeg først pussa. Men plutselig begynte børsa å spre noe jævlig. Det gikk fra sentrum 10 til langt ut i 7 ern på hundre meter. Lurte på hva det kunne være, og drog så til en børsemaker. Da viste det seg at det hadde blitt så mye fastbrent mantel i kammerenden på løpet, at de sylskarpe kantene ved enden på riflingen som skal ta tak i kula, var helt gjengrodd med mantel. Han tok da mantelfjerner og en bronsebørste, og pusset løpet helt rent. Han monterte børsa igjen, og jeg dro glad og fornøyd hjem og håpte på bedring. Det skulle vise seg at børsa samla betydeligere bedre, og jeg skaut til og med en omgang på 100 poeng med 9 sentrum etter det. Så pussing har mye å si for presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...