Jump to content

Vedlikehold av f.eks Steyr LP10


krykka

Recommended Posts

Hvordan skal denne vedlikeholdes? Hvor ofte må den pusses(bare løpet antar jeg?), hvor ofte må man bytte div pakninger? Skal noe smøres? Må den inn på service etter f.eks 30000 skudd? Er det samme opplegget for alle luftpistoler i denne klassen?

 

På forhånd takk :-)

 

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det tar tid å skyte 30000 skudd, ja. Det gjør man normalt ikke på ett år. Da er det kanskje bedre å gå over pistolen hver eller annen hver sommer for sikkerhets skyld. På nettsiden til Steyr ligger det videosnutter som viser diverse vedlikehold.

 

Ellers må jeg si at jeg personlig synes at luftpistol er den tyngste skytinga jeg driver med. Mere slitsomt både mentalt og fysisk enn kruttøvelsene. (med det forbeholdet at jeg har null erfaring med magnum- og spesialfelt, og så vidt har tatt i en fripistol)

Link to comment
Share on other sites

Ca 40 skudd om dagen i 2 år blir jo fort en 30000. Jeg bare lurer da jeg sterkt vurderer å legge pengene mine i en slik. Men jeg har aldri hatt proffpistol og vet ikke hva som må gjøres. Slik jeg har forstått det trenger jeg bare pistolen, pumpe, kuler og pussepropper. Det høres jo for godt ut til å være sant... :-) hvor ofte skal man bruke pussepropper?

 

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

En Steyr LP10 krever så godt som ingen vedlikehold. I følge manualen er det greit å påføre litt olje på o-ringen hvor luftbeholderen skrues på, og o-ringen under sluttstykket ca hvert 1000 skudd. Man kan også i følge manualen skyte et par tørre pussepropper igjennom løpet.

 

Selv har jeg nå i løpet av de siste 18 månedene skutt et sted imellom 12-15000 skudd med min, uten behov for noe større vedlikehold.

 

PS. Mitt tips er å kjøpe flaske, og ikke pumpe, samt å bruke kuler som er testet til ditt våpen.

Forskjellen kan være så mye som 10-15 poeng på 60 skudd med feil kuler er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Flaska jeg har kostet vel rett over 2000,-. Jeg fyller ca hver tiende måneden. Koster 50 kroner, hvor mange skudd det holder til er jeg ikke sikker på men jeg har bare fylt flasken en gang siden jeg kjøpte den noe som da så langt tilsvarer 120-15000 skudd.

 

Hvorfor flaske? Fordi en pumpe er så dyr, at når du angrer på at du ikke kjøpte flaske, så kjøper du ikke flaske likevel fordi du allerede har brukt så mye penger på pumpe.

 

Catch-22…

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Må den inn på service etter f.eks 30000 skudd?

 

Det er fullt lovlig å være ivrig...lol...jeg alene har skutt 12000 skudd på 3 måneder..og får bare større&større sug etter å skyte mer. Det er nå like før jeg hopper over kaffen om morgenen.. :shock:

 

Jeg regner med du har fått svar på det meste nå, vil bare skyte inn et par ting ang. dykkerflaske.

Kjøp en på 200b, slik at du ikke har mulighet til å overfylle trykkbeholderne dine - pistolen din er dyr og verdt å stelle pent med.

Ta med flaska til brannstasjon, be om å få flaska toppa - dvs fyllt-kjøla-etterfyllt. Dette koster som sagt tidligere 50kr + 1 kvikklunsj.

Etter min korte erfaring har du da ca 5-6000 tusen skudd før flaska er nede i 130-150b.

Det er ikke no problem å fortsette å skyte på dette trykknivået, men du må da trykke opp vesentlig oftere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...