Jump to content

høyde på kikkert ved mont demper


pirkaa

Recommended Posts

Har ei rem 700 i 308 med en S&B 1,5-6x42, denne har 50 cm løp og er gjenget for demper. Har prøvd og feste ett plastrør på ø 50mm og lengde lik hausken demper på, men da skjermer denne for trådkorset helt til jeg skrur opp forstørring til 4-5x Hvor mye høyere tror dere jeg må ha kikkert for att denne skal kunne brukes på lavere forstørring?? Hadde vært ønskelig og kommet ned på 2x iallefall uten att man får den skyggen av demper helt oppe under korset.

Link to comment
Share on other sites

Synsfeltet er ca 10cm på 50cm avstand på 2x forstørrelse, og 20cm på en meters avstand. Hvor langt fra siktet blir det frem til fronten av demperen? Hvis jeg antar 70cm, er synsfeltet 14cm så trenger du å ha sikteaksen 7cm høyere enn toppen av demperen, for at du ikke skal se den i det hele tatt. Noe som betyr ca 6cm høye montasjer, (hvis kikkertsiktet har 30mm rør, og diameteren til låskassa er 40mm.)

 

Reduserer du høyden til montasjen med 3,5cm, som er en fjerdedel av synsfeltet, vil demperen nå en fjerdedel inn i synsfeltet, dvs halveis opp mot trådkorset. Altså med 15mm høye montasjer.

 

Måler du diameteren til låskassa, og lengden frem til fronten av demperen, går det an å regne ut dette mer eksakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...